Spis treści
Umowa z ceną dynamiczną – jakie są jej cechy?
Umowa z ceną dynamiczną jest to umowa sprzedaży energii elektrycznej, która odzwierciedla bieżące wahania cen energii na rynkach. Jak wyjaśniał w 2021 roku szef resortu klimatu i środowiska, oznacza to, że odbiorcy mogą realnie wpływać na wysokość swojego rachunku za prąd poprzez zarządzanie zużyciem energii w zależności od poziomu cen na rynku. Mogą więc np. ograniczyć konsumpcję energii w godzinach szczytu, kiedy ceny energii na rynku są najwyższe.
Warto zauważyć, że od kilku miesięcy najwięksi sprzedawcy energii elektrycznej oferują już „umowy z ceną dynamiczną”. Taka opcja może wprawdzie pozwolić oszczędzić na rachunkach, ale też może spowodować ich znaczący wzrost, czego konsument musi świadomy.
Kampanie URE
W proces uświadamia konsumentów włączył się Urząd Regulacji Energetyki. Wskazuje on, że oferta z ceną dynamiczną adresowana jest przede wszystkim do odbiorców, którzy znają zasady funkcjonowania rynku energii i potrafią zarządzać własnym zużyciem prądu. Dotyczy to konsumentów, którzy – bazując na odpowiednich informacjach – mogą przesuwać swój największy pobór energii na porę dnia, kiedy będzie ona najtańsza, a także ograniczać jej pobór z sieci w momentach najwyższego zużycia, gdy jest ona najdroższa (np. w godzinach 18-21). Wtedy takie gospodarstwo domowe może pozytywnie wpłynąć na wysokość swoich rachunków. Jednak brak właściwych zachowań w korzystaniu z energii elektrycznej może przełożyć się na wzrost rachunków.
Na co uważać?
Należy pamiętać, że umowa z ceną dynamiczną odzwierciedla wahania cen na rynku energii elektrycznej Rynku Dnia Następnego (RDN). Obowiązek śledzenia tych notowań na TGE spoczywa jednak na gospodarstwie domowym.
Kolejnym ważnym aspektem jest prawo do zmiany sprzedawcy energii. Jest ono jednym z podstawowych praw konsumenta. Każdy kto decyduje się na taki krok musi pamiętać, by dokładnie zapoznać się z ofertą i treścią umowy, zanim zdecyduje się ją podpisać. W szczególności należy zwracać uwagę na takie kwestie, jak:
- czy oprócz sprzedaży prądu oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty,
- ile będzie trwać umowa,
- na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty,
- jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy),
- na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.
Co więcej, od od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych. Tym samym, przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych. Tym samym nie mogą tego zrobić ich przedstawiciele podczas wizyty w domu odbiorcy. Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.