Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie uprawnień i obowiązków policjantów delegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa obowiązuje w niezmienionym kształcie od dnia 11 grudnia 2002 r. Jedną z instytucji uregulowanych w rozporządzeniu jest przedłużenie czasu delegowania policjanta do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym. Poza wymogiem ustawowym wyrażenia pisemnej zgody przez delegowanego policjanta przepis § 8 rozporządzenia wskazuje, że przedłużenie zachodzi, jeżeli sytuacja, zdarzenie lub względy organizacyjne uniemożliwiają terminowy powrót kontyngentu do kraju.
Wniosek o tego rodzaju przedłużenie składa dowódca kontyngentu. Przepis ten stosuje się do wszystkich rodzajów kontyngentów policyjnych. W odniesieniu do kontyngentu policyjnego wydzielonego do udziału w misji pokojowej możliwe jest ponadto jednokrotne przedłużenie czasu delegowania na okres do 6 miesięcy, natomiast policjantowi we władzach misji na okres do roku na pisemny wniosek organu organizacji, któremu podporządkowano kontyngent. W przypadku pozostałych kontyngentów, zgodnie z § 10 rozporządzenia, przedłużenie możne nastąpić – na pisemny wniosek państwa przyjmującego kontyngent policyjny lub organu organizacji międzynarodowej, któremu został podporządkowany kontyngent policyjny. Przedłużenie to następuje na okres do 3 miesięcy w odniesieniu do kontyngentu wydzielonego do udziału w akcji zapobiegania atakom terroryzmu lub ich skutkom albo akcji ratowniczej i poszukiwawczej lub humanitarnej, a na czas niezbędny do zakończenia szkolenia i ćwiczeń policyjnych albo przedsięwzięcia reprezentacyjnego w tego rodzaju kontyngentach. Przepisy powyższe, jak pokazuje dotychczasowa praktyka ich stosowania, nie są w wystarczającym stopniu elastyczne i dostosowane do potrzeb wynikających ze zmieniających się okoliczności związanych ze służbą. W szczególności odnosi się to do przepisu § 9. Aktualnie obowiązująca regulacja nie pozwala na przedłużenie czasu delegowania policjanta ze względu na interes służby. Taka przesłanka została natomiast przewidziana w przypadku odmowy poddania policjanta ocenie predyspozycji, uchylenia rozkazu o delegowaniu przed wyjazdem kontyngentu, a przede wszystkim odwołania policjanta z delegowania przed wyznaczonym terminem.
Z reguły czas działania kontyngentu policyjnego sprawia, że niezbędne są zmiany składu
osobowego kontyngentu (tzw. rotacje), podczas gdy językowa wykładnia przepisu § 8 wskazuje na możliwość jego zastosowania jedynie do sytuacji dotyczących powrotu kontyngentu do kraju. W przypadku kontyngentu EULEX w Kosowie w jego skład wchodzą Jednostka Specjalna Polskiej Policji, w której czas delegowania policjantów wynosi 6 miesięcy, oraz eksperci policyjni, których czas delegowania został określony na 12 miesięcy. Zatem trudno mówić w takiej sytuacji o jednym czasie powrotu kontyngentu policyjnego. Propozycja zmiany § 9 przewiduje rozszerzenie dotychczasowych przesłanek przedłużenia czasu delegowania policjanta do pełnienia służby w kontyngencie policyjnym o przypadek, gdy uzasadnia to interes służby. Proponowane rozwiązanie jest z jednej strony elastyczne, co pozwala uniknąć nadmiernej kazuistyki a z drugiej jest dostosowane do innych instytucji przewidzianych w rozporządzeniu, co powinno się przyczynić do jednolitej praktyki
jego stosowania. Należy również podkreślić, że w niektórych sytuacjach danymi pozwalającymi na pełną ocenę sytuacji albo interesu służby dysponuje jedynie kierownictwo Policji. Dowódca kontyngentu może mieć utrudnioną ocenę, np. co do aspektów wynikających z sytuacji w kraju. Stąd też proponuje się w przepisach § 8 i 9 wprowadzenie możliwości przedłużenia czasu delegowania w kontyngencie również z urzędu a nie jedynie na wniosek dowódcy kontyngentu, albo na pisemny wniosek organu organizacji międzynarodowej, któremu został podporządkowany kontyngent policyjny. Ponadto w § 8 zaproponowano zrezygnowanie z określenia „powrotu kontyngentu do kraju” na rzecz „powrotu do kraju”, co pozwoli stosować przepis zgodnie z jego celem również do poszczególnych zmian w ramach kontyngentu a ponadto odnosić go do sytuacji każdego
z delegowanych policjantów.