Dyrektywa zmniejsza także dysproporcje w ochronie pomiędzy Europą i innymi krajami na świecie, w których okres ochrony waha się od 70 do 95 lat. Projekt Dyrektywy UE w sprawie przedłużenia czasu ochrony został przedstawiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. Poparło go szeroko międzynarodowe środowisko muzyczne, aktywnie prowadzące kampanię na rzecz rozszerzania czasu ochrony. Wczoraj Rada Ministrów UE przyjęła Dyrektywę. Kraje członkowskie mają dwa lata, od daty publikacji w Dzienniku Ustaw, na implementację nowej legislacji.
To ważna dyrektywa dla całej branży muzycznej – zmniejsza bowiem dysproporcje w ochronie prawnej przysługującej autorom i tej, oferowanej producentom fonograficznym i artystom wykonawcom. O uregulowanie tej kwestii apelowało od wielu lat całe środowisko – pod petycją w sprawie przedłużenia czasu ochrony nagrań dźwiękowych i artystycznych wykonań podpisało się ponad 38 tys. artystów z całej Europy. Ze szczególną satysfakcją przyjmujemy fakt, że dyrektywa została przyjęta podczas Polskiej Prezydencji w UE – powiedział Marek Staszewski, szef Związku Producentów Audio Video.
Decyzję komentuje europejskie środowisko muzyczne:
Plácido Domingo, Przewodniczący Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego IFPI, reprezentującej branżę fonograficzną na całym świecie:
Decyzja o przedłużeniu czasu ochrony dla nagrań dźwiękowych w Europie to wspaniała wiadomość dla artystów wykonawców. Ci, rozpoczynający dopiero swoją karierę będą mieli do dyspozycji większą pulę środków przeznaczonych na inwestycje w młode talenty. Ci, którzy mają już większy dorobek otrzymają możliwość korzystania z rekompensaty za swoją pracę przez całe swoje życie. To dziś szczególnie ważne w kontekście szerokiego dostępu do muzyki w licencjonowanych serwisach muzycznych on-line. Przedłużenie czasu ochrony pokazuje także wielką rolę wykonawców w sukcesie, jaki odnoszą poszczególne utwory – różnica w ochronie kompozycji i artystycznych wykonań została bowiem dziś zredukowana.
Frances Moore, szefowa IFPI:
Dziękujemy Komisji Europejskiej za złożenie propozycji tej dyrektywy, Parlamentowi Europejskiemu za udzielenie jej tubalnego poparcia i krajom członkowskim, pod przewodnictwem Polskiej Prezydencji UE, za to, iż przedłużenie okresu ochrony stało się faktem.
Björn Ulvaeus, ABBA:
Jestem bardzo zadowolony, że Unia Europejska nareszcie podjęła decyzję o przedłużeniu okresu ochrony dla wykonawców i muzyków w Europie, aby zagwarantować im możliwość korzystania ze swoich wykonań przynajmniej za życia. Nie będę musiał już patrzeć jak ABBA wykorzystywana jest w reklamach telewizyjnych, a tysiące mniej znanych muzyków w całej Europie, których twórczość wzbogaca nasze życie i naszą kulturę będą mogły otrzymywać uczciwe, zasłużone wynagrodzenie za swoją pracę.
Paul McGuiness, Manager U2:
To wspaniały krok do przodu dla artystów. Decyzja UE uznaje rolę, jaką odgrywają artyści wykonawcy w narodzinach piosenki i słusznie zmniejsza dysproporcję w ochronie ich praw w stosunku do praw przewidzianych dla autorów. Niemal 40 tys. artystów apelowało o tę zmianę i kierowało do polityków jasne i wyraźne przesłanie, które zostało wysłuchane. Chciałbym szczególnie podziękować Komisarzowi Charliemu McCreevy, który jako pierwszy lider polityczny uznał znaczenie tej reformy dla artystów i wykorzystał swój kapitał polityczny, aby wnieść ją pod obrady.
****
Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95 proc. ZPAV, posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku. ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach).