Dwa stypendia
Student pierwszego roku informatyki wystąpił o przyznanie stypendium rektora dla najlepszych studentów za osiągnięcia naukowe. Wydziałowa Komisja ds. Studentów Matematyki i Informatyki zakwalifikowała go do stanowiącej nie więcej niż 1% grupy studentów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów na kierunku informatyka. Wydając dwie decyzje, w jednej przyznała studentowi stypendium rektora dla najlepszych studentów za wysoką średnią ocen, a w drugiej odmówiła przyznania stypendium dla najlepszych studentów za osiągnięcia naukowe. Według Komisji Wydziałowej otrzymanie stypendium za wysoką średnią ocen wyklucza otrzymanie stypendium za osiągnięcia naukowe. Student złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy ale Odwoławcza Komisja Stypendialna utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu stwierdziła, że powołany §18 regulaminu jest tożsamy z art. 181 Ustawy z dnia z dnia 27.07.2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005r., Nr 164 poz. 1365 ze zm.), który mówi stypendium rektora a nie o stypendiach. Student uznał, że komisja źle interpretuje przepis art. 173 ust.1 pkt 3 w/w ustawy i złożył skargę do WSA w Białymstoku. Jego zdaniem ustawodawca nie sprecyzował pojęcia „stypendium rektora dla najlepszych studentów" i jest ono postrzegane jako dotyczące stypendiów, o których mowa w art. 181 ust. 1 przedmiotowej ustawy, tj. j. stypendium za wysoką średnią ocen lub stypendium za osiągnięcia naukowe, artystyczne, stypendium za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym. Jego zdaniem z użycia spójnika "lub" wynika, że można wystąpić z wnioskiem zarówno o przyznanie stypendium rektora dla najlepszych studentów za wysoką średnią ocen, jak również stypendium rektora dla najlepszych studentów za osiągnięcia naukowe. Komisja mogłaby mieć rację jedynie w przypadku, gdyby użyto spójnika "albo".
Wyrok WSA w Białymstoku
Białostocki WSA skargę studenta oddalił. W wyroku podkreślił, że stypendium ma charakter uznaniowy (może, lecz nie musi być przyznane), ale rektor i komisje stypendialne nie mogą działać w sposób dowolny lecz w granicach prawa. W ocenie sądu, określenie "stypendium rektora dla najlepszych studentów" oznacza jedno stypendium przyznawane po spełnieniu któregokolwiek z wymogów określonych w art. 181 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Świadczy o tym właśnie użycie liczby pojedynczej "stypendium rektora" a nie "stypendia rektora". Sąd zwrócił również uwagę na uwagę na przepis art. 181 ust. 6 w/w ustawy, który stanowi, że "student może równocześnie otrzymywać stypendium rektora dla najlepszych studentów i stypendium ministra za wybitne osiągnięcia”. Przepis ten reguluje sytuację, kiedy student może, równocześnie, otrzymywać dwa stypendia z puli budżetu państwa. W przepisie tym nie ma mowy o równoczesnym otrzymywaniu dwóch stypendiów rektora. WSA w Białymstoku stwierdził, iż wbrew twierdzeniom skarżącego studenta, spójnik "lub" oznacza tyle co spójnik "albo". Powołał się przy tym na "Mały słownik języka polskiego" pod redakcją Z. Ł. (PWN W-wa 1968), w którym określono, że spójnik "lub" równa się "albo" i oznacza wzajemne wyłączenie się części zdania także zdań równorzędnych.
Zatem, zgodnie z art. 181 ust.1 Prawa o szkolnictwie wyższym, stypendium rektora dla najlepszych studentów może otrzymać student za wysoką średnią ocen lub (albo) za osiągnięcia naukowe, co oznacza, że otrzymanie jednego stypendium wyklucza otrzymanie drugiego.