Spis treści
Edukacja zdrowotna remedium na złą kondycję fizyczną uczniów?
Od 2025 roku w szkołach będzie obowiązywał nowy przedmiot – edukacja zdrowotna, nad którym Minister Edukacji pracuje wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki i Ministerstwem Zdrowia. Edukacja zdrowotna będzie obejmować m.in. zagadnienia zdrowia psychicznego, fizycznego, a także kwestie zdrowego odżywiania, profilaktyki, problemu uzależnień.
Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Przedmiot jest przewidziany dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i a także klas I-III szkół ponadpodstawowych – liceów ogólnokształcących, techników, branżowych szkół I stopnia.
Obecnie powstało 71 scenariuszy lekcji, w tym: 45 scenariuszy dla klas 4.–8. SP i 26 scenariuszy dla klas 1.–3. Główne obszary tematyczne scenariuszy lekcji to:
- aktywność fizyczna,
- zdrowa dieta,
- cukier,
- palenie tytoniu,
- alkohol,
- promieniowanie UV,
- zdrowe środowisko,
- szczepienia,
- HPV.
Wyniki badań kompetencji ruchowych
Wprowadzenie do szkół nowego przedmiotu ma również przeciwdziałać pogarszającej się kondycji fizycznej uczniów. Wyniki badań kompetencji ruchowych uczniów przeprowadzonych w szkołach wiosną 2024 r. wskazują, że kondycja fizyczna uczniów nie jest dobra, zaś wyniki sprawności fizycznej uczniów spadają wraz z wiekiem.
Badanie objęły cztery wystandaryzowane próby sprawności. Objęły bieg 10×5 m, beep–test – 20 metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy, podpór leżąc przodem na przedramionach, plank („deska”) – pomiar zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała, skok w dal z miejsca.
Czym są badania kompetencji ruchowych?
Badanie kompetencji uczniów to pierwsze takie badanie w szkołach, a przeprowadzali je nauczyciele podczas lekcji wychowania fizycznego. Wzięło w nim udział ponad 3 mln uczniów:
- z klas 4-8 szkół podstawowych (1,6 mln chłopców i 1,5 mln dziewczynek), a także
- wszystkich klas szkół ponadpodstawowych.
W programie zarejestrowało się 24 899 z 25 800 (96,5 proc.) wszystkich szkół. Jego głównym celem było zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej dzieci w szkołach.