Z powyższego przepisu wprost wynika, że uprawnienie do złożenia wniosku o zawieszenie postępowania administracyjnego przysługuje tylko stronie, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte. Zatem, wniosku tego nie mogą złożyć ani inne strony, ani podmioty uczestniczące w tym postępowaniu.
Postępowanie administracyjne może być zawieszone na żądanie strony, jeżeli zostaną spełnione następujące przesłanki:
• wniosek o zawieszenie postępowania złoży strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte;
• nie sprzeciwiają się temu inne strony postępowania;
• zawieszenie postępowania administracyjnego nie zagraża interesowi społecznemu.
Jeżeli powyższe przesłanki zostaną spełnione, organ zawiesza postępowanie administracyjne. Zawieszenie postępowania administracyjnego następuje w formie postanowienia, o którym organ administracji publicznej zawiadamia strony. Na postanowienie o zawieszeniu postępowania przysługuje zażalenie.
Podjęcie zawieszonego postępowania administracyjnego
Podjęcie zawieszonego postępowania administracyjnego jest uzależnione od spełnienia dwóch przesłanek. Jako pierwszą przesłankę do podjęcia zawieszonego postępowania administracyjnego, ustawodawca wskazuje, że którakolwiek ze stron musi złożyć wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania. Druga przesłanka związana jest z terminem, w którym należy złożyć wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania. Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego wymagają, aby wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania został złożony w okresie do 3 lat od daty zawieszenia postępowania. Zgodnie z art. 98 § 2 po upływie tego terminu żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane.
W czasie zawieszenia postępowania organ administracji publicznej może podejmować czynności niezbędne w celu zapobieżenia niebezpieczeństwu dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnym szkodom dla interesu społecznego. Zawieszenie postępowania wstrzymuje bieg terminów przewidzianych w kodeksie.