Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że Generali Towarzystwo Ubezpieczeń stosuje klauzule naruszające zbiorowe interesy konsumentów. W związku z powyższym została nałożona na przedsiębiorcę kara w wysokości ponad 600 tysięcy złotych. Zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowienia ubezpieczyciel stosuje w umowach autocasco od 2008 roku.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wysokość odszkodowania powinna obejmować sumę cen części zamiennych i usług koniecznych do wykonania naprawy z uwzględnieniem podatku. Prezes UOKiK stwierdziła, że Generali bezprawnie różnicuje zasady jego obliczania. Tym konsumentom, którzy do wyliczenia odszkodowania zdecydowali się na wycenę towarzystwa ubezpieczeń, Generali bezprawnie wypłacało odszkodowanie pomniejszone o równowartość VAT. Z kolei osoby, które zdecydowały się na zwrot kosztów na podstawie faktur dokonanej już naprawy mogły liczyć na pełne odszkodowanie, czyli zawierające podatek. W związku z tym, konsument, wybierając inną metodę oszacowania odszkodowania, nie otrzymywał takiej sumy, która pokryłaby koszty naprawy.
Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów na przedsiębiorcę, który stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, Prezes UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. W tym przypadku na Generali Towarzystwo Ubezpieczeń została nałożona sankcja w wysokości 620 935 złotych. Ponadto, oprócz kary finansowej Prezes UOKiK nakazała przedsiębiorcy zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk, a także publikację sentencji na stronie internetowej ubezpieczyciela przez dwa miesiące jak i na jednej z pięciu pierwszych stron dziennika ogólnopolskiego. Decyzja nie jest ostateczna. Oznacza to, że spółka ma prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Należy podkreślić, że po uprawomocnieniu się każdej decyzji, UOKiK sprawdza jej wykonanie. Przedsiębiorca, który nie zastosuje się do nałożonego obowiązku, naraża się na sankcję finansową – do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Ostatnio przekonało się o tym Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta, które nie zaprzestało stosowania wszystkich zakwestionowanych przez Urząd praktyk. W wydanej w 2008 roku decyzji Urząd uznał, że spółka ogranicza osobom uprawnionym dostęp do informacji i dokumentów gromadzonych w celu ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń lub wysokości odszkodowania. Przedsiębiorca nie zaprzestał stosowania wszystkich kwestionowanych praktyk. W związku z tym za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK, na Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta została nałożona sankcja finansowa w wysokości 36 153 zł. Decyzja ta jest ostateczna. Spółka zapłaciła karę.
W przypadku problemów z ubezpieczycielem należy zwrócić się do Rzecznika Ubezpieczonych. Spór można rozwiązać przed Sądem Polubownym działającym przy Rzeczniku Ubezpieczonych.