- Reklama -
poniedziałek, 25 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoGorące tematyNietrafiony lub wadliwy prezent świąteczny? Czy odzyskasz za niego pieniądze?

    Nietrafiony lub wadliwy prezent świąteczny? Czy odzyskasz za niego pieniądze?

    Sprzedaż konsumencką, czyli umowę sprzedaży, zawartą pomiędzy osobą fizyczną a prowadzącym przedsiębiorstwo, reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Pozwala ona na wyrównanie szans między tymi podmiotami, dając konsumentom szerokie uprawnienia w przypadku reklamacji towaru. Artykuł 1 ust. 4 tej ustawy, wyłącza stosowanie przepisów art. 556 -581 Kodeksu Cywilnego, mówiących o rękojmi i gwarancji. Dzieje się tak dlatego, że sama ustawa reguluje to zagadnienie bardziej szczegółowo. W ten sposób ustawodawca zwiększył ochronę konsumenta (jako strony słabszej w stosunku do przedsiębiorcy).

    Kiedy przysługuje prawo do reklamacji towaru?
    Kupujący może dokonać reklamacji wtedy, gdy zakupiony towar jest niezgodny z umową. Oznacza to, że nie nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany. Zatem jeśli dopiero po zakupach, w domu, zorientujemy się, że kupione radio nie działa, czy w zestawie małego majsterkowicza brakuje elementów, śmiało możemy udać się z tym udać do sprzedawcy. Domniemanie zgodności towaru z umową, obejmuje również publiczne zapewnienia sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności wyrażone w reklamie, czy oznakowaniu towaru.

    Niezgodnością z umową będzie również nieprawidłowe zamontowanie i uruchomienie towaru, jeśli dokonywał tego sprzedawca lub osoba, za którą ponosi on odpowiedzialność. Towar uznaje się za niezgodny z umową nawet wtedy, gdy kupujący sam zamontuje i uruchomi produkt, jeśli postępował z błędną instrukcja, otrzymaną od sprzedawcy.


    Złożenie reklamacji i co dalej?

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, kupujący może żądać doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów ze strony sprzedawcy, wtedy konsument może odstąpić od umowy, żądając zwrotu ceny towaru lub jej obniżenia. Zasadą jest, że sprzedawca w terminie 14 dni, od dnia zgłoszenia nieprawidłowości, ma czas na ustosunkowanie się do naszej reklamacji i to on wybierze ewentualny sposób rekompensaty (naprawa czy wymiana).


    Czy warto zwlekać z reklamacją?

    Najlepiej wadę zgłosić jak najszybciej. Zasadniczo są to 2 miesiące od dnia stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Natomiast sprzedawca, obowiązkami wynikającymi z tej umowy, jest związany przez 2 lata od daty zakupu towaru (termin ten płynie od nowa, jeśli towar został już wymieniony). Po tym czasie wygasa możliwość zareklamowania towaru (zgodnie z art. 9 i 10 ustawy).

    Instytucja gwarancji kontra reklamacja.
    Obok reklamacji, w przypadku wadliwości produktu, można powołać się na gwarancję konsumencką, o ile gwarant (sprzedawca) takiej gwarancji udzieli. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, udzielenie gwarancji jest bezpłatne, a samo oświadczenie o jej udzieleniu to nie tylko dokument gwarancyjny, ale także reklama. Poprzez udzielenie gwarancji, gwarant zostaje związany szeregiem obowiązków wobec kupującego, a przede wszystkim odpowiedzialnością za właściwości towaru. Zapisy gwarancyjne obowiązują przez określony w dokumencie czas i na wskazanym terytorium. Aby dokument gwarancyjny był ważny, sprzedawca powinien podbić go po zakupie towaru.

    Kiedy można zwrócić towar?
    Dobrym zwyczajem wśród sprzedawców jest również przyjmowanie zwrotów, czyli towarów nieuszkodzonych, często jeszcze z metkami. Są to po prostu towary, które w domu okazały się dla nas mniej atrakcyjne, niż na półce sklepowej. Należy jednak pamiętać, że przyjęcie zwrotu jest jedynie dobrą wolą sprzedawcy. Nie ma on obowiązku przyjęcia niewadliwego towaru z powrotem.

    Mimo możliwości złożenia reklamacji, czy zwrotu, warto się zastanowić, czy prezent na pewno będzie trafiony. W przeciwnym razie, więcej czasu możemy stracić na, czasami przedłużające się, procedury zwrotu i reklamacji.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE