Wczoraj Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. W założeniach przyjęto rozwiązania, które przede wszystkim umożliwią uruchomienie kolejnych, przydatnych obywatelom i przedsiębiorcom e-usług. Prognozuje się, że powinny one zacząć obowiązywać z początkiem stycznia 2016 r.
Założenia przewidują dalsze udoskonalanie baz: Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK), dzięki czemu powstaną kolejne e-usługi. Pierwsza z nich, to dostęp online dla kierowców do własnych danych i informacji, która umożliwi im bieżące monitorowanie informacji na temat zastosowanych wobec nich kar i ograniczeń, jakie wynikają z popełnianych przez nich wykroczeń i przestępstw przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego. Oznacza to, że po uruchomieniu tej usługi kierowca będzie mógł sprawdzić liczbę własnych punktów karnych oraz opłacić mandat online.
Druga e-usługa „Udostępnij dane pracodawcy” ma zapewnić weryfikację uprawnień kierowcy. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca, przed udostępnieniem służbowego auta pracownikowi, będzie mógł sprawdzić czy posiada on ważne uprawnienia do prowadzenia pojazdu. Trzecia z zaplanowanych e-usług nazwana: „Sprawdź szkołę jazdy” ma pozwolić na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Ma to zwiększyć konkurencję między nimi i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług. Ostatnia natomiast „Mój pojazd” pozwoli właścicielom na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.
Oprócz wymienionych powyżej usług następne będą tworzone w ramach projektu informatycznego CEPiK 2.0. Co prawda, prace zakończą się w 2016 r., ale stopniowo uruchamiane są kolejne elementy modernizowanego systemu. Co więcej, z założeniach przewidziano również rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do CEP. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.:
- badań technicznych pojazdów – założono gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych;
- zdarzeń ubezpieczeniowych – przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (Autocasco).
Ponadto, zaplanowane jest ujednolicenie formy wprowadzania danych i informacji do ewidencji oraz szczegółowe określenie warunków i trybu współdziałania podmiotów zobowiązanych do ich przekazywania. Regulacje mają jednoznacznie wskazywać, że ewidencje są zbiorami referencyjnymi i administrator danych tych zbiorów jest uprawniony do określenia wymagań technicznych i jakościowych standardów ich przesyłania. Co istotne, wszystkie podmioty zasilające ewidencje, w tym nowe, czyli np. stacje kontroli pojazdów i zakłady ubezpieczeń – będą miały zapewniony bezpłatny dostęp do danych i informacji zgromadzonych w ewidencjach. Przy czym zakłady ubezpieczeń – za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – będą przekazywały dane i informacje do CEP.