Podczas debat z udziałem aplikantów z wszystkich izb adwokackich w Polsce oraz znamienitych gości padły ważne pytania, świadczące o potrzebie głębokich reform zarówno w szkoleniu aplikantów adwokackich jak i w nauczaniu prawa na etapie uniwersyteckim. Aplikanci przede wszystkim wskazywali, iż w związku z wysokimi opłatami za aplikację, niskimi zarobkami, ich sytuacja materialna podczas 3-letniego szkolenia aplikacyjnego nie pozwala na samodzielne utrzymanie siebie i założonych przez nich rodzin, co w konsekwencji powoduje konieczność pozostawania na utrzymaniu rodziców. Ponadto, została podniesiona kwestia ważności upoważnień i ich zakresu umocowania, który sądy różnie interpretują i sytuacji zawodowej osób, które ukończyły aplikację, ale nie złożyły jeszcze egzaminu adwokackiego bądź czekają na wpis na listę adwokatów.
Odnośnie szkolenia aplikacyjnego wszyscy zgodnie chwalili metodę case method, czyli naukę poprzez rozwiązywanie kazusów. Zgodnie z zapowiedzią adw. A. Zemke – Góreckiej metoda ta ma stać się podstawową w nauczaniu przyszłych adwokatów. Co do poziomu nauczania aplikanci również byli zgodni, iż jest niesatysfakcjonujący i nieadekwatny do wysokości corocznie uiszczanych opłat. Spotkanie w ramach forum pozwoliło na wymienienie doświadczeń i spostrzeżeń. Reasumując, aplikanci chcą brać czynny udział w życiu adwokatury i będą dążyć do przeprowadzenia zmian mających na celu poprawę ich sytuacji szkoleniowej i zawodowej.
http://www.ora-szczecin.pl/