- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOrzecznictwoJak nie powinno zwalniać się funkcjonariusza ABW?

    Jak nie powinno zwalniać się funkcjonariusza ABW?

    Sprawa trafiła do Trybunału na skutek skargi zainteresowanego funkcjonariusza ABW. Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie zaskarżonego przepisu oddalił żądania dotyczące wypłaty odprawy i ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, uznając że zwolnionemu ze służby nie przysługuje prawo do tych świadczeń. W ocenie skarżącego., na skutek zastosowania przez sąd art. 128 omawianej ustawy, naruszone zostały jego prawa do wynagrodzenia (art. 64 ust. 2 konstytucji) oraz corocznego płatnego urlopu i jego rekompensaty (art. 66 ust. 2 konstytucji). Zdaniem skarżącego, godzi to również w zasadę równego traktowania, pozbawionego elementów dyskryminacji obywateli (art. 32 ust. 1 i 2 konstytucji) i zasadę demokratycznego państwa prawnego (art. 2 konstytucji). Narusza też zasadę proporcjonalności (art. 31 ust. 3 konstytucji), gdyż zaskarżony art. 128 ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu w sposób arbitralny różnicuje uprawnienia funkcjonariuszy zwalnianych ze służby. Nie pozostaje to w związku z celem i treścią ustawy, nie znajduje też uzasadnienia w wartościach, zasadach i normach konstytucyjnych. Ponadto waga interesów, którym zróżnicowanie to ma służyć, nie pozostaje w odpowiedniej proporcji do wagi interesów naruszonych wskutek nierównej sytuacji prawnej zwalnianych funkcjonariuszy.

    Wg niekonstytucyjnego przepisu, funkcjonariusz zwolniony ze służby otrzymuje m.in. ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zaległe.

    W wyroku z dnia 15 kwietnia 2014 r. TK orzekł, iż art. 128 ust. 1 pkt 2 przytoczonej na wstępie ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia wejścia w życie art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw w zakresie, w jakim pomija prawo do ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zaległe funkcjonariusza zwolnionego ze służby z powodu dwukrotnego niestawienia się bez usprawiedliwienia przed komisją lekarską, do której został skierowany w celu określenia jego stanu zdrowia, jest niezgodny z art. 66 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

    W uzasadnieniu swojego stanowiska TK zaznaczył, że wyłączenie prawa do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy nie łączy się w żaden sposób z podstawą zwolnienia funkcjonariusza ABW ze służby. O ile można sobie wyobrazić, że ustawodawca pozbawia funkcjonariusza niektórych świadczeń pieniężnych w związku z jego zwolnieniem ze służby z przyczyn, które ocenia negatywnie (niewątpliwie w takich kategoriach można rozpatrywać niesubordynację funkcjonariusza, jaką jest dwukrotne nieusprawiedliwione niestawienie się przed komisją lekarską), o tyle prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy ma inne cele i uzasadnienie aksjologiczne. Jest to jedno z tych uprawnień, które wyznacza status pracownika (funkcjonariusza) w demokratycznym państwie prawnym, zabezpiecza humanitarne i bezpieczne warunki pracy jednostki. Nie można się go zrzec i na tej samej zasadzie nie może być uzależnione od przyczyny zwolnienia funkcjonariusza ze służby.

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE