Spis treści
Zameldowanie i wymeldowanie w jednym urzędzie
Na chwilę obecną usprawniono także procedurę zameldowania i wymeldowania określonej osoby sprowadzając ją w zasadzie do jednej czynności we właściwym urzędzie. Dopóki obowiązek meldunkowy trwa, można starać się o uzyskanie poświadczenia zameldowania konkretnych osób.
Kwestia meldunkowa została uregulowana w ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie z art. 44g, organy prowadzące zbiory meldunkowe na wniosek zainteresowanej osoby, złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, są zobowiązane wydać zaświadczenie zawierające pełny odpis przetworzonych danych dotyczących tej osoby. Zaświadczenie jest przekazywane w formie odpowiadającej złożonemu wnioskowi. Zaświadczenie takie może zostać wydane także w formie wydruku z aktualnego programu informatycznego.
Pamiętajmy jednocześnie, że dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych udostępnia organ gminy, natomiast dane ze zbiorów meldunkowych w odniesieniu do województwa udostępnia wojewoda. Oczywiście wniosek o udostępnienie omawianych danych może zostać odrzucony, jednak w praktyce takie sytuacje są rzadkością. Odmowa udostępnienia danych albo cofnięcie zgody na ich udostępnienie następuje zawsze w drodze decyzji administracyjnej, a od tej jak wiadomo można wnieść odwołanie zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Przez dane jednostkowe rozumie się informacje dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem – uzyskane ze zbiorów meldunkowych.
Ważna opłata
Zmiany w powyższej materii dotyczą jednak nie możliwości uzyskania danych o zameldowanych osobach, lecz wysokości opłaty za wydane poświadczenie. Do tej pory także można było żądać uzyskania informacji meldunkowych, jednak obarczone było to opłatą z każdą zameldowaną w mieszkaniu osobę. Od 1 stycznia 2013 r. opłata jest stała dla jednej nieruchomości, bez względu na to ile osób jest zameldowanych pod wskazanym adresem, jej wysokość to 31 zł. Opłaty pobrane za udostępnienie danych stanowią dochód budżetu państwa.
W kwestii uzyskania danych meldunkowych ważnym jest także interes prawny wnioskodawcy. Interes prawny to sfera regulowana przez przepisy prawa, a z wnioskiem może wystąpić podmiot, który wykaże związek między sferą chronioną przez przepisy prawa materialnego a czynnością organu. Mogą to być także przepisy prawa cywilnego, ponieważ ustawa z 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie ogranicza przedmiotowo zakresu przypadków, w jakich, po wykazaniu podstaw prawnej żądania, można udostępnić dane meldunkowe. W ramach badania interesu prawnego ocenie podlega także prawidłowe oznaczenie (indywidualizacja) osoby, której dotyczy wniosek o udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych. To zaś oznacza, że w konkretnych sytuacjach organ może wezwać wnioskodawcę do podania bliższych danych, pozwalających na zindywidualizowanie osoby, której dane ze zbiorów meldunkowych miałby być udostępnione. Przez informacje o osobie umożliwiające wyszukanie w zbiorze żądanych danych należy rozumieć wszelkie informacje o tej osobie, nawet identyfikujące ją pośrednio (np. pobyt w określonym czasie w konkretnym areszcie śledczym), a nie tylko informacje identyfikujące ją bezpośrednio, jeżeli tylko stwarzają możliwość wyszukania w zbiorze żądanych danych.
Jednocześnie powinniśmy pamiętać, że zgodnie z nowym brzmieniem art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, organ gminy wydaje na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
Podstawa prawna:
[art. 15 ust. 1, art. 44g ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139 poz. 993 j.t.)]