Dla kogo kształcenie specjalne?
Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym (w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym), z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, oraz dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Kto wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz w poradniach specjalistycznych. Wydają one orzeczenia dla uczniów szkół mających siedzibę na terenie działania poradni. W przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia mogą wydawać również zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki, w której uczeń przebywa, lub miejsce zamieszkania ucznia. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. Z kolei takie orzeczenia dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego. Zespół orzekający powołuje dyrektor poradni i kieruje nim jako przewodniczący. W jego skład wchodzą dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog, lekarz oraz inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Trzeba złożyć stosowny wniosek
Aby uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rodzice lub prawni opiekunowie dziecka, muszą złożyć stosowny wniosek. Wniosek składa się do właściwego zespołu orzekającego. Jeżeli wniosek zostanie złożony do niewłaściwego zespołu, wówczas dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje go do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku i zawiadamia o tym wnioskodawcę. Przedmiotowy wniosek powinien zawierać:
– imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie,
– imiona i nazwiska rodziców lub prawnych opiekunów oraz miejsce ich zamieszkania,
– określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia,
– podpis wnioskodawcy.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Wnioskodawca jest informowany pisemnie o terminie posiedzenia zespołu orzekającego. Należy pamiętać, że ma on prawo wziąć w nim udział i przedstawić swoje stanowisko. Orzeczenie doręcza się wnioskodawcy w 3 egzemplarzach, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu. Jest ono wydawane na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego w tej szkole. Powinno ono zawierać diagnozę, zalecenia i uzasadnienie. W zaleceniach określa się warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz najkorzystniejsze dla danego dziecka formy kształcenia specjalnego. Od orzeczenie przysługuje odwołanie do właściwego kuratora oświaty. Należy je wnieść w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Odwołania dokonuje się za pośrednictwem zespołu, który wydał dane orzeczenie. Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, wówczas uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe. W przeciwnym wypadku, w ciągu 14 dni, musi przesłać je wraz z aktami sprawy do kuratora oświaty. Przed wydaniem decyzji kurator zasięga opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego specjalisty. Decyzja kuratora oświaty jest ostateczna.