- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Jak wyrejestrować samochód?

    Kiedy możliwe jest wyrejestrowanie samochodu?

    Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku:

    • przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
    • kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania;
    • wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę;
    • zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą;
    • udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności;
    • przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
    • wycofania pojazdu z obrotu.

    Pamiętaj, że w przypadku przekazania przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów pojazdu innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tj. pojazdy samochodowe zaliczone do kategorii M1 lub N1, określonych w przepisach o ruchu drogowym, oraz motorowery trójkołowe zaliczone do kategorii L2e, określonych w przepisach o ruchu drogowym) – w celu jego wyrejestrowania, przedsiębiorca wydaje zaświadczenie o demontażu tego pojazdu. Natomiast w przypadku nieprzedłożenia przez właściciela pojazdu zaświadczenia o demontażu pojazdu lub zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie, organ rejestrujący, po upływie 30 dni od dnia otrzymania zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, dokonuje wyrejestrowania pojazdu z urzędu.

    Jakie dokumenty należy złożyć wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie samochodu?

    Do wniosku o wyrejestrowanie samochodu należy dołączyć dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana oraz tablice rejestracyjne. Jednak nie dotyczy to przypadków wyrejestrowywania pojazdu z powodu jego wywozu za granicę. Przedłożenie tablic rejestracyjnych oczywiście nie jest również wymagane w przypadku kradzieży pojazdu. Pamiętaj także, aby do wniosku dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł.

    Jeśli natomiast doszło do sytuacji, w której utraciłeś dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeżeli była wydana lub tablic (tablic) rejestracyjnych, jeżeli są one wymagane do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu to powinieneś złożyć stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań.

    Dodatkowo składając wniosek o wyrejestrowanie należy okazać w przypadku osób fizycznych dowód tożsamości. Jeśli nie masz czasu na załatwienie tych formalności możesz ustanowić w tym celu pełnomocnika, wówczas oczywiście do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo oraz opłatę skarbową w wysokości 17 zł od pełnomocnictwa.

    W przypadku wywozu pojazdu z kraju lub jego kasacji za granicą, dokumenty sporządzone w języku obcym należy dołączyć do wniosku o wyrejestrowanie wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

    Kompletny wniosek należy złożyć w Wydziale Komunikacji właściwym ze względu na miejsce Twojego zamieszkania.

    Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

    • odzyskanego po kradzieży;
    • zabytkowego;
    • mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;
    • ciągnika i przyczepy rolniczej;
    • wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą.

    W przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności; warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach.

    Wyrejestrowanie pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów, w drodze decyzji administracyjnej.

    Podstawa prawna:
    art. 79 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 nr 98 poz. 602)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE