- Reklama -
czwartek, 28 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoJak wyrobić dowód osobisty?

    Jak wyrobić dowód osobisty?

    Kto wydaje dowód osobisty?
    Dowód osobisty wydaje właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały organ gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta). W przypadku braku miejsca zameldowania na pobyt stały, dowód osobisty wydaje organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby. Jednakże jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu w sposób wskazany wyżej, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawie.

    Gdzie należy złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego?
    Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy – w miejscu stałego pobytu, a w przypadku jego braku – w miejscu ostatniego stałego pobytu. W sytuacji, gdy nie można określić miejsca stałego pobytu, wniosek składa się w Urzędzie Miasta Warszawa, w dzielnicy Śródmieście.

    Kto musi, a kto może mieć dowód osobisty?
    Każdy obywatel polski, zamieszkały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musi posiadać dowód osobisty:

    • od ukończenia 18 roku życia;
    • od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

    Dowód osobisty może otrzymać obywatel polski, który ukończył 13 rok życia. Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów może go otrzymać także osoba poniżej 13 roku życia.

    Kiedy trzeba wymienić dowód osobisty?
    Obowiązek wymiany dowodu osobistego powstaje, w razie:

    • zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym;
    • uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby;
    • upływu terminu ważności dowodu osobistego.

    Jakie dokumenty są potrzebne do wyrobienia dowodu osobistego?
    Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć:

    • dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
    • odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa;
    • odpis skrócony aktu małżeństwa.

    Natomiast do wniosku o ponowne wydanie dowodu osobistego nie załącza się wymienionych powyżej odpisów aktów stanu cywilnego, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się te odpisy, lub dokumenty te zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego. W przypadku, gdy dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby składającej wniosek, to na żądanie organu gminy, do wniosku należy dołączyć również dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE