- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoJak zarejestrować małżeństwo zawarte poza granicami Polski?

    Jak zarejestrować małżeństwo zawarte poza granicami Polski?

    Zarejestrowanie małżeństwa zawartego poza granicami Polski w urzędzie stanu cywilnego

    Aby zarejestrować związek małżeński zawarty poza granicami naszego kraju trzeba udać się z odpowiednim podaniem do urzędu stanu cywilnego. Rejestracji małżeństwa, które zostało zawarta poza granicą Polski można dokonać bezpośrednio w urzędzie stanu cywilnego w Polsce na różne sposoby. Mianowicie można to zrobić osobiście, drogą pocztową, a także za pośrednictwem najbliższej rodziny, bądź innej osoby upoważnionej. Pamiętaj jednak, że w przypadku gdy rejestracji Twojego małżeństwa zawartego poza granicami kraju – ma dokonać członek najbliższej rodziny, to nie musi posiadać pełnomocnictwa od Ciebie. Natomiast w przypadku, gdy rejestracji Twojego małżeństwa ma dokonać dalszy krewny lub przyjaciel to musisz mu przekazać pisemne pełnomocnictwo, w którym go umocujesz do dokonania tej czynności.

    Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa należy złożyć do kierownika urzędu stanu cywilnego:

    • właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
    • właściwego ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania – jeśli wnioskodawca nie ma w kraju aktualnego miejsca zamieszkania,
    • m.st. Warszawy – jeśli wnioskodawca nigdy nie miał w kraju miejsca zamieszkania lub jeżeli wniosek składa konsul.


    Zarejestrowanie małżeństwa zawartego poza granicami Polski w konsulacie

    Małżeństwo zawarte poza granicami kraju można także zarejestrować za pośrednictwem konsulatu. Jednakże należy mieć na względzie, że to rozwiązanie jest droższe i bardziej czasochłonne niż bezpośrednia rejestracja. Wniosek o zarejestrowanie małżeństwa zawartego poza granicami kraju jest wówczas kierowany do urzędu stanu cywilnego ostatniego miejsca zamieszkania osoby w Polsce. W przypadku osób, które nigdy nie posiadały miejsca pobytu w Polsce, wniosek należy złożyć za pośrednictwem konsulatu do urzędu stanu cywilnego miasta stołecznego Warszawy. Jednakże biorąc pod uwagę tą opcję – należy liczyć się z tym, że z uwagi na dużą liczbę składanych wniosków czas oczekiwania na rejestrację może być bardzo długi.

    Jak zostało już wielokrotnie wspomniane, rejestracja małżeństwa zawartego poza granicami Polski dokonywana jest na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Może to nastąpić przez:

    • wpisanie zagranicznego aktu stanu cywilnego;
    • odtworzenie aktu stanu cywilnego (w przypadku, gdy nie można uzyskać zagranicznego odpisu aktu małżeństwa);
    • zarejestrowanie małżeństwa, które nie zostało zgłoszone;
    • za granicą.

    Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa

    Do wniosku o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa należy dołączyć:

    • dokument zagraniczny wraz z jego tłumaczeniem dokonanym przez polskiego konsula lub tłumacza przysięgłego,
    • dowód uiszczenia opłaty skarbowej – nie dotyczy przypadków, w których wniosek składany jest za pośrednictwem polskiego konsula, za pobraniem opłaty konsularnej.

    Ile wynosi opłata od wniosku o zarejestrowanie małżeństwa zawartego poza granicami Polski?

    Opłata od wniosku o zarejestrowanie małżeństwa zawartego poza granicami kraju wynosi 50 zł. Natomiast opłata skarbowa od decyzji o odtworzeniu aktu małżeństwa lub jego zarejestrowaniu wynosi 39 zł.

    Dokumenty, które złożysz razem z wnioskiem pozostają w urzędzie stanu cywilnego. Warto wiedzieć, że kierownik urzędu stanu cywilnego może wydać poświadczoną kserokopię złożonych dokumentów.

    W przypadku, gdy obywatel polski, który zawarł małżeństwo za granicą nie złożył oświadczenia w sprawie swojego nazwiska, może je złożyć wraz z wnioskiem o wpisanie aktu małżeństwa do polskiej księgi małżeństw. Natomiast, jeżeli małżeństwo zostało zawarte przez obywateli polskich, małżonkowie mogą również złożyć oświadczenie o nazwisku dzieci zrodzonych z tego małżeństwa. Takie oświadczenie można złożyć także w wypadku małżeństwa mieszanego.


    Transkrypcja aktu zagranicznego

    Nie ma obowiązku transkrypcji aktu zagranicznego. Jednakże poprzez wprowadzone rozporządzenia konieczność transkrypcji zagranicznych dokumentów istnieje w przypadku:

    • gdy osoba posiada obcy odpis aktu stanu cywilnego i składa wniosek o wymianę paszportu starego na nowy – w przypadku zawarcia związku małżeńskiego za granicą i zmiany nazwiska,
    • składania wniosku o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE