- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoJak zastrzec numer PESEL w urzędzie?

    Jak zastrzec numer PESEL w urzędzie?

    Powszechnie wiadomy jest fakt, że numer PESEL możemy zastrzec przez Internet. A jak zrobić to w urzędzie?

    Czym jest numer PESEL?

    Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który pozwala na łatwą identyfikację osoby, która go posiada. Numer PESEL zawiera datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną.

    Każda z 11 cyfr w numerze PESEL ma swoje znaczenie. Można je podzielić następująco:

    RRMMDDPPPPK

    • RR – to 2 ostanie cyfry roku urodzenia,
    • MM – to miesiąc urodzenia (zapoznaj się z sekcją „Dlaczego osoby urodzone po 1999 roku mają inne oznaczenie miesiąca urodzenia”, która znajduje się poniżej),
    • DD – to dzień urodzenia,
    • PPPP – to liczba porządkowa oznaczająca płeć. U kobiety ostatnia cyfra tej liczby jest parzysta (0, 2, 4, 6, 8), a u mężczyzny – nieparzysta (1, 3, 5, 7, 9),
    • K – to cyfra kontrolna.

    Zastrzeżenie numeru PESEL możliwe także w urzędzie

    By zastrzec numer PESEL , nie trzeba korzystać z aplikacji i każdy może zrobić to także w urzędzie. Kto może zastrzec swój PESEL? Jakie dokumenty należy przygotować? jak przebiega cała procedura i czy trzeba za nią zapłacić? Spójrzmy.

    Kto może zastrzec numer PESEL?

    Z usługi może skorzystać każdy kto:

    • ma numer PESEL,
    • jest pełnoletni.

    KROK 1 – Przygotuj wniosek

    Osoba chcąca zastrzec numer PESEL musi posiadać wypełniony wniosek. Może go wypełnić w domu albo w urzędzie. Wniosek w formacie PDF dostępny jest na stronie gov.pl. . Jeżeli nie chcemy wypełniać wniosku samodzielnie, możemy poprosić urzędnika, aby wydrukował wypełniony wniosek z systemu.  We wniosku podajemy takie dane, jak: numer PESEL. imię, nazwisko, dane kontaktowe oraz żądanie zastrzeżenia numeru PESEL.

    KROK 2 – Przygotuj wszystkie dokumenty

    Co musi przygotować wnioskodawca? Jeżeli jest:

    • obywatelem polskim – dowód osobisty lub paszport,
    • cudzoziemcem – dokument podróży cudzoziemca lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
    • obywatelem Ukrainy lub małżonkiem obywatela Ukrainy bez obywatelstwa ukraińskiego i ma numer PESEL ze statusem UKR, nie ma żadnego z wyżej wymienionych dokumentów – inny dokument, na podstawie którego ustalono tożsamość przy nadawaniu statusu UKR.

    KROK 3 – Złożenie wniosku

    Wniosek składa się  w dowolnym urzędzie gminy. Usługa jest bezpłatna i  będzie zrealizowana od razu. Urzędnik przyjmie wniosek, wprowadzi go do systemu i wyda ci potwierdzenie zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE