- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaKsiążkaJak zgłosić pracownika do ubezpieczenia?

    Jak zgłosić pracownika do ubezpieczenia?

    Zgłoszenie do ubezpieczenia
    Przez cały czas trwania stosunku pracy pracownik podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu, wypadkowemu oraz zdrowotnemu. Pracodawca zobowiązany jest także do opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Taki obowiązek trwa od pierwszego dnia nawiązania stosunku pracy aż do jego zakończenia. Nie ma znaczenia okres, na jaki została zawarta umowa ani wymiar czasu pracy w ramach stosunku pracy. Pracownik podlega ubezpieczeniom społecznym z każdej umowy o pracę. Jeżeli więc jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę u wielu pracowników, każdy z jego pracodawców musi opłacać za niego składki na ubezpieczenie społeczne. Zgłoszenia do ZUS należy dokonać w terminie 7 dnia od daty powstania obowiązku ubezpieczenia, czyli od daty zatrudnienia. Służy do tego formularz ZUS ZUA, który zawiera:
    – dane płatnika składek, który zgłasza daną osobę do ubezpieczeń,
    – dane osoby zgłaszanej do ubezpieczeń, tj. PESEL, serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,     nazwisko, imię pierwsze i drugie, nazwisko rodowe, datę urodzenia, obywatelstwo, płeć, tytuł ubezpieczenia oznaczony kodem, stopień niepełnosprawności, posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty, adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu, adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stałe miejsce pobytu i adres zamieszkania,
    – datę, od której dana osoba podlega ubezpieczeniom i rodzaj ubezpieczeń do których jest zgłaszana.

    Formularz ten powinien być podpisany przez pracownika.


    Obowiązek opłacania składek

    Ponieważ pracodawca jest płatnikiem składek musi również co miesiąc obliczać, potrącać, rozliczać oraz wpłacać składki na odpowiednie konto w ZUS. Ponadto w każdym miesiącu ma on obowiązek przesyłać do ZUS odpowiednią deklarację rozliczeniową wraz z imiennymi raportami miesięcznymi. Powinien to zrobić w terminie do 15 dnia następnego miesiąca. Oprócz tego pracodawca jest zobowiązany przekazywać pracownikowi na piśmie informacje zawartych w imiennych raportach miesięcznych, w celu ich weryfikacji. Najczęściej dokonuje się tego na formularzu ZUS RMUA.


    Korekta lub zmiana zgłoszenia

    Pracodawca musi również powiadamiać ZUS w wszelkich zmianach w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu. Powinien to zrobić w terminie 14 dni od zaistnienia zmian, stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS.  Zmiany lub korekty danych osobowych ubezpieczonego dokonuje się na formularzu ZUS ZUA. W przypadku, gdy zmianie ulegną dane identyfikacyjne pracownika takie jak numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego lub paszportu, nazwisko, czy pierwsze imię należy posłużyć się formularzem ZUS ZIUA.

     
    Wyrejestrowanie z ubezpieczenia

    W sytuacji, gdy następuje rozwiązanie umowy o pracę pracodawca jest zobowiązany wyrejestrować pracownika z ubezpieczeń. Ma na to 7 dni, od daty zaistnienia tych okoliczności. Wyrejestrowania dokonuje się na formularzu ZUS ZWUA.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE