Ułatwienie dostępu do zawodu rzeczoznawcy samochodowego
Pod rządami aktualnej regulacji rzeczoznawcą samochodowym może być osoba, która posiada wyższe wykształcenie, jak również minimum pięcioletnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją (por. art. 79a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Ponadto wśród wymagań wymienia się: konieczność posiadania prawa jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C, niekaralność, certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji, oraz wpis na listę rzeczoznawców samochodowych.
Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych obniża istotnie poprzeczkę wymagań stawianych rzeczoznawcom samochodowym. Z dniem wejścia w życie ustawy rzeczoznawcą samochodowym będzie mógł być każdy, kto:
1) ma co najmniej średnie wykształcenie,
2) ma dwuletnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją,
3) ma prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
4) nie był karany wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
5) ma certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego, wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji,
6) został wpisany na listę rzeczoznawców samochodowych.
Powyższe zmiany wprowadza art. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych.
Warto zaakcentować, że wymóg posiadania dwuletniej praktyki zawodowej w dziedzinie związanej z motoryzacją nie będzie stosowany do osób, które ukończyły studia wyższe na kierunku związanym z naukami technicznymi, o specjalności samochodowej, o czym stanowi art. 4 pkt 1 lit. b Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Jest to kolejny krok do realizacji projektu deregulacji zawodów.
Ułatwienie dostępu do zawodu diagnosty
Aktualna ustawa w art. 84 ust 1 stanowi, że badanie techniczne pojazdów wykonuje zatrudniony w stacji kontroli pojazdów uprawniony diagnosta. W myśl art. 84 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym uprawnienie do wykonywania badań technicznych wydaje starosta, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, jak również odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny.
Egzamin, o którym mowa powyżej, przeprowadzany jest odpłatnie przez komisję powołaną przez dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (por. art. 84 ust. 2a Prawa o ruchu drogowym).
Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych nie modyfikuje przesłanek wydania uprawnienia do wykonywania badań technicznych. Pozostają one w kształcie nadanym im przez art. 84 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym. Wprowadzone zostanie jednak pewne doprecyzowanie polegające na określeniu pojęcia „wymaganego wykształcenia i praktyki”. Artykuł 4 pkt 2 lit. b Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych dodaje do Prawa o ruchu drogowym postanowienie, zgodnie z którym przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę rozumie się:
1) wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów,
2) średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów,
3) wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów,
4) średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów.
Z obowiązku odbycia szkolenia zwolniona zostanie osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia do wykonywania badań technicznych, która ukończyła studia wyższe na kierunku związanym z naukami technicznymi, obejmującym wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej (zob. art. 4 pkt 2 lit. b Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych).
Wejście w życie
Opisane wyżej zmiany, wprowadzone Ustawą o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, wchodzą w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia ustawy (zob. art. 38 Ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych).
Ustawa została ogłoszona 10 czerwca 2014 roku, zatem jej wejście w życie nastąpi 10 sierpnia 2014 roku.
Podstawa prawna
Art. 79a ust. 1, 84 ust 1, 84 ust 2, 84 ust 2a Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.).
Art. 4 pkt 1 i 2 Ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. z 2014 r., poz. 768).