W toku przeprowadzonego postępowania administracyjnego oraz w oparciu o wyjaśnienia Spółki zawarte w protokole kontroli stwierdzono, iż Oferta Promocyjna „Dostęp do numerów infolinii i serwisów audioteksowych", zwana dalej „Ofertą Promocyjną", zawierająca cennik połączeń na numery infolinii i serwisów audioteksowych (numery o podwyższonej płatności), jest jedynym dokumentem, który określa zasady korzystania z usług audioteksowych. P4 Sp. z o.o. nie przedstawiła klientom korzystającym z Oferty Promocyjnej odrębnych wzorców umów i regulaminów. Oferta ta ma zastosowanie „do wszystkich abonentów i użytkowników" Spółki, bez konieczności wykonywania przez nich dodatkowych działań, w tym bez konieczności podpisywania przez abonentów dodatkowych dokumentów poza umową o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Skontrolowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej umowy, regulaminy oraz cenniki nie zawierają zapisów określających sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług audioteksowych, co stanowi naruszenie art. 56 ust. 3 pkt 16) Pt. Sontrolowane umowy, których kopie stanowią załączniki do protokołu kontroli, wymieniają w swojej treści dokumenty, które stanowią integralną część Umowy o Świadczenie Usług Telekomunikacyjnych P4 Sp. z o.o. W stosunku do tych dokumentów abonent oświadcza, że otrzymał je w momencie podpisania umowy. Są to regulamin i cennik, jednak brak wśród nich wskazania Oferty Promocyjnej, która będąc cennikiem nie jest dostarczana nieodpłatnie abonentowi wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Brak takiego działania stanowi naruszenie art. 61 ust. 4 Pt. W takiej sytuacji abonent, zawierając umowę o świadczenie usług połączeń telefonicznych nie uzyskuje informacji o aktualnym cenniku usług audioteksowych i nie otrzymuje cennika, który powinien być przekazany nieodpłatnie wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Uwypuklić należy, że dokonane przez Spółkę naruszenia przepisów Pt dotyczą praw konsumentów, które pozostają pod szczególnym nadzorem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej – z uwagi na funkcję ochronną Pt w relacji konsument – przedsiębiorca telekomunikacyjny. Pomimo teoretycznie równoprawnej pozycji obu stron umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, pozycja konsumenta jest częstokroć faktycznie nierównoprawna. Wobec powyższego Prezes UKE podjął niniejszą decyzją działania mające na celu doprowadzenia do stanu, w którym Spółka w przyszłości nie będzie naruszała powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu. Wysokość nałożonej kary uwzględnia fakt, iż Spółka została ukarana tylko raz od początku swojej działalności za zdarzenie incydentalne, nie godzące w zbiorowe interesy konsumentów.