Spis treści
Koniec egzaminów po szóstej klasie szkoły podstawowej
Przyjęty przez rząd projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw zakłada zniesienie od roku szkolnego 2016/2017 sprawdzianu przeprowadzanego w VI klasie szkoły podstawowej. Sprawdzian ten służyć ma diagnozie umiejętności uczniów kończących szkołę podstawową. Zdaniem Ministerstwa Edukacji diagnoza ta nie musi się odbywać w formie powszechnego egzaminu zewnętrznego. Przystąpienie do sprawdzianu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki uczeń powinien uzyskać, toteż sprawdzianu nie można nie zdać. Zgodnie z przepisami gimnazjum ogólnodostępne musi przyjąć każde dziecko mieszkające w jego obwodzie, niezależnie od wyników, jakie dane dziecko uzyskało z poszczególnych części sprawdzianu.
Zamiast egzaminu szóstoklasisty narzędzia diagnostyczne
W miejsce obowiązkowego egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, począwszy od roku szkolnego 2017/2018, Centralna Komisja Egzaminacyjna, we współpracy z okręgowymi komisji egzaminacyjnymi, będzie udostępniać szkołom narzędzia diagnostyczne, z których każda szkoła będzie mogła skorzystać w celu wstępnej oceny poziomu wiadomości i umiejętności uczniów rozpoczynających III etap edukacyjny (gimnazjum). Pozwoli to również szkołom, które zdecydują się przeprowadzić diagnozę z wykorzystaniem narzędzi przygotowanych przez CKE i OKE, na dokonywanie pomiaru efektywności nauczania poprzez analizy EWD.
Zmiany dla zdających egzaminy gimnazjalny i maturalny oraz egzamin potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
Od roku szkolnego 2015/2016 osoby zdające egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje w zawodzie oraz od roku szkolnego 2016/2017 także osoby zdające egzamin gimnazjalny – podczas wglądu do swoich prac egzaminacyjnych – będą mogły je sfotografować. Zgodnie z projektem noweli, dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej do weryfikacji pracy będzie miał obowiązek wyznaczyć innego egzaminatora niż ten, który pracę sprawdzał i oceniał. Ponadto, począwszy od roku 2016/2017 zdający będą mogli odwołać się od wyników części pisemnej egzaminów: maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, do niezależnego Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego, działającego przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Powyższa zmiana wynika z faktu, że wprowadzone od roku szkolnego 2015/2016 zmiany polegające na możliwości złożenia wniosku o weryfikację sumy punktów do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej są niewystarczające i w przypadku egzaminów doniosłych, które rzutują na możliwość podjęcia studiów (egzamin maturalny), czy możliwość podjęcia pracy (egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie), zdający powinni mieć również prawo do odwołania się od rozstrzygnięcia ustalonego przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej w sprawie wyników tych egzaminów, do „komisji odwoławczej” działającej przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która dokona oceny zasadności zastrzeżeń zdającego do ustalonego wyniku.
Zmiany dla uczniów mających trudności adaptacyjne i komunikacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
W konsekwencji zmian, od roku szkolnego 2016/2017 możliwe będzie dostosowanie form i metod kształcenia do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów mających trudności adaptacyjne i komunikacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Koniec z „godzinami karcianymi”
Zmiany czekają także na nauczycieli, bowiem likwidacji uległy tzw. „godziny karciane”. Ustawą z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw likwidacji uległ obowiązek realizowania przez nauczycieli w ramach 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy tzw. „godzin karcianych”, tj.
- 2 godzin w tygodniu zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły – w przypadku nauczycieli szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych,
- 1 godziny zajęć w tygodniu w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły – w przypadku nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych.
Podstawa prawna:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem, druk UD18.
art. 1 ustawy z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.668)