- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKonkurs smsowy - uwaga na pułapkę

    Konkurs smsowy – uwaga na pułapkę

    Wątpliwości Urzędu wzbudziło hasło, które promowało telewizyjny konkurs smsowy organizowany przez spółkę Mobile Formats. Postępowanie UOKiK dotyczyło loterii Serialowe kody wymień na nagrody i zostało wszczęte w marcu 2011 r. Podstawą do podjęcia tych działań był artykuł prasowy. Urząd przeanalizował wówczas regulamin loterii, wzory komunikatów tekstowych wysyłanych konsumentom, listę laureatów i zdobytych nagród, a także reklamy telewizyjne i prasowe promujące konkurs.

     

     

    Loteria trwała od maja do listopada 2010 roku. Została zorganizowana na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej w Krakowie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, to organ udzielający zezwolenia może nadzorować działania organizatora konkursu. Tymczasem spółka zachęcała do wysłania smsa hasłem: Telewizja Polska zaprasza do wzięcia udziału w wyjątkowej, bo dotychczas największej mistrzowskiej loterii. Wyjątkowej, bo tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów. Nie ulega zatem wątpliwości, że na podstawie tego komunikatu spółka, wykorzystując rangę Ministerstwa mogła zwiększyć zaufanie potencjalnych uczestników loterii do reklamowanego konkursu. Według Urzędu, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że loteria podlega specjalnej kontroli, a przez to jest bezpieczniejsza i uczciwsza niż inne.

     

    Dodatkowo, wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła informacja w reklamach telewizyjnych oraz w wiadomościach wysłanych uczestnikom o tym, że losowanie nagród odbywa się codziennie. Spółka Mobile Formats informowała m.in. o tym, że zostały tylko 3 godziny do losowania, losowanie za moment, gdy, jak ustalił Urząd, nie zawsze w tym czasie losowanie nagród się odbywało. Rzetelna informacja na ten temat mogłaby wpłynąć na decyzję odnośnie udziału w konkursie.

     

    Prezes Urzędu uznała, że spółka Mobile Formats wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową 85 058 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołać się do sądu.

     

    Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

     

     

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE