Dookreślono także sposób dokumentowania stanu faktycznego ustalonego w trakcie kontroli, w tym wskazano rodzaje dowodów kontroli, jak również sposób dokumentowania przebiegu i wyników czynności kontrolnych. Dowodami – w rozumieniu projektowanego rozporządzenia – są w szczególności: dokumenty, rzeczy, opinie biegłych i specjalistów, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczeni. Ponadto ustalono tryb przeprowadzania oględzin oraz możliwość złożenia przez Prezesa Agencji, zastępcę Prezesa Agencji, kierownika komórki organizacyjnej, obecnego lub byłego pracownika kontrolerowi ustnego lub pisemnego oświadczenia dotyczącego przedmiotu kontroli. Określono także, iż protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
Kontrola Agencji Oceny Technologii Medycznych
Zgodnie z przepisami projektu przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego działalności Agencji w kontrolowanym zakresie, jego udokumentowanie, dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności, wskazanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz sformułowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych. Kontrolę zleca minister właściwy do spraw zdrowia. Projekt doprecyzowuje również, kto jest upoważniony do przeprowadzenia kontroli i na jakiej podstawie przeprowadzana jest kontrola. Zgodnie z przepisami projektu kontrolę przeprowadzają pracownicy urzędu obsługującego Ministra na podstawie dowodu osobistego i imiennego upoważnienia Ministra.
Obowiązkiem kontrolera – przed przystąpieniem do czynności kontrolnych – jest powiadomienie Prezesa Agencji o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli. W przypadku nieobecności Prezesa Agencji kontroler zawiadamia zastępcę Prezesa Agencji. Kontrola musi być przeprowadzona w siedzibie Agencji w dniach i godzinach pracy obowiązujących w tej jednostce, a w razie konieczności dokonania kontroli w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy Prezes Agencji lub zastępca Prezesa Agencji wydaje niezbędne polecenia na wniosek kontrolera. Postępowanie kontrolne lub poszczególne jego czynności mogą być, w miarę potrzeb, przeprowadzane również w urzędzie obsługującym Ministra.
Ponadto z uwagi na konieczność pilnego wejścia w życie przedmiotowego rozrządzenia zasadna jest rezygnacja z 14-dniowego vacatio legis rozporządzenia, na rzecz przepisu stanowiącego o wejściu w życie rozporządzenia z dniem jego ogłoszenia. Należy bowiem podkreślić, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908) warunkiem by ustawa funkcjonowała należycie, akt wykonawczy powinien wejść w życie wraz z wejściem w życie ustawy, na podstawie której jest wydawany. Tym samym zasadnym jest, aby przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie ustawy zawierającej delegację do jego wydania.