- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKryteria oceny ostrożnościowej inwestora

    Kryteria oceny ostrożnościowej inwestora

    Przepisy projektu ustawy uwzględniają postanowienia dyrektywy 2007/44/WE i określają szczegółowe procedury i kryteria oceny przez KNF podmiotu zamierzającego nabyć znaczny pakiet akcji wraz ze wskazaniem terminów na dokonanie poszczególnych czynności, wprowadzając je jednolicie do wszystkich ustaw sektorowych regulujących funkcjonowanie rynku finansowego. Zgodnie z projektowanymi przepisami, podmiot zamierzający bezpośrednio lub pośrednio nabyć albo objąć akcje lub prawa z akcji w liczbie zapewniającej osiągnięcie albo przekroczenie odpowiednio 10%, 20%, jednej trzeciej lub 50% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub udziału w kapitale zakładowym banku, zakładu ubezpieczeń, zakładu reasekuracji, domu maklerskiego lub towarzystwa funduszy inwestycyjnych ma obowiązek każdorazowo zawiadomić o tym Komisję Nadzoru Finansowego. Analogiczny obowiązek zawiadomienia KNF spoczywa również na podmiocie, który zamierza stać się podmiotem dominującym danej instytucji finansowej w sposób inny niż przez nabycie albo objęcie akcji lub praw z akcji w liczbie zapewniającej większość ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu. O statusie podmiotu dominującego decydują także inne kryteria, przykładowo uprawnienie do powoływania i odwoływania większości członków zarządu instytucji finansowej.
     
    W projekcie określono zakres informacji, które powinien przedstawić podmiot składający zawiadomienie do Komisji Nadzoru Finansowego. Wprowadzono wymóg niezwłocznego, pisemnego potwierdzenia przez KNF otrzymania zawiadomienia oraz wskazania stronie terminu załatwienia sprawy. Uregulowano także tryb uzupełniania zawiadomienia oraz zawieszenia biegu terminu na doręczenie decyzji KNF w przedmiocie sprzeciwu. Ponadto wskazano ustawowe przesłanki po zaistnieniu, których Komisja Nadzoru Finansowego uprawniona jest do zgłoszenia sprzeciwu odnośnie do planowanego nabycia pakietu akcji lub stania się podmiotem dominującym instytucji finansowej. Sprecyzowano ponadto szczegółowe kryteria oceny ostrożnościowej inwestora, których spełnianie podlega badaniu KNF w toku prowadzonego postępowania. Przewidziany w projekcie termin na doręczenie decyzji Komisji Nadzoru Finansowego w przedmiocie sprzeciwu wynosi 60 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia oraz wszystkich wymaganych informacji i dokumentów, nie później jednak niż dwa dni robocze od dnia jej wydania. W dotychczasowych przepisach ustawy o działalności ubezpieczeniowej termin zgłoszenia sprzeciwu KNF wynosił 3 miesiące.
     
    Zgodnie z projektem ustawy, KNF może wydać także decyzję o braku podstaw do zgłoszenia sprzeciwu, dzięki czemu możliwe będzie wcześniejsze zakończenie postępowania administracyjnego i nabycie albo objęcie akcji lub praw z akcji albo uzyskanie uprawnień podmiotu dominującego przed upływem maksymalnego sześćdziesięciodniowego terminu. Równocześnie przepisy projektu określają zasadę, zgodnie z którą podmiot składający zawiadomienie może zrealizować zamiar objęty zawiadomieniem w przypadku niedoręczenia przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji w przedmiocie sprzeciwu w terminie 60 dni roboczych albo – jeżeli przed upływem tego terminu – zostanie wydana decyzja o stwierdzeniu braku podstaw do zgłoszenia sprzeciwu. Tym samym zakreślone zostały maksymalne granice czasowe istnienia stanu niepewności, co do ewentualnych zastrzeżeń KNF w stosunku do planowanej transakcji, które mogłyby skutkować wydaniem decyzji w przedmiocie sprzeciwu. Przyjęte rozwiązania mają służyć pewności obrotu oraz chronić strony planowanej transakcji, będącej przedmiotem zawiadomienia przed negatywnymi skutkami przedłużającego się postępowania administracyjnego.
     
    Ponadto w projekcie uregulowane zostały także obowiązki informacyjne związane z zamiarem zbycia udziałów lub akcji oraz planowanym zmniejszeniem posiadanego pakietu akcji. Ponadto określono sankcje, jakie mogą być zastosowane przez KNF wobec podmiotu, który nabył albo objął akcje lub uzyskał status podmiotu dominującego banku, zakładu ubezpieczeń, zakładu reasekuracji, domu maklerskiego, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, z naruszeniem warunków określonych w ustawie.
     
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE