Spis treści
Zaprojektowany system będzie składał się z dwóch modułów: nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnej informacji prawnej. Na mocy tych przepisów ma powstać co najmniej 1549 punktów, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna przez adwokatów lub radców prawnych oraz aż 42 stanowiska na potrzeby udzielania informacji prawnej za pośrednictwem infolinii. Przepisy projektu stanowią, że darmową pomoc prawną – jeszcze na etapie przedsądowym – otrzyma obywatel, który uprawniony jest do otrzymywania pomocy społecznej, natomiast dostęp do informacji o prawie uzyska każdy obywatel.
Komu będzie przysługiwać nieodpłatna pomoc prawna?
W myśl zaprojektowanych przepisów, nieodpłatna pomoc prawna będzie przysługiwać osobom fizycznym, którym w okresie roku poprzedzającego zwrócenie się o udzielenie pomocy prawnej zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej lub w sytuacjach nadzwyczajnych, które spełniają warunki przyznania takiego świadczenia.
Nieodpłatna pomoc prawna będzie polegała na:
- poinformowaniu o obowiązującym stanie prawnym,
- udzieleniu informacji o przysługujących uprawnieniach lub spoczywających obowiązkach;
- wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania dotyczącego jej problemu prawnego;
- pomocy w sporządzeniu wymagającego wiedzy prawniczej projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy – za wyjątkiem pism procesowych w postępowaniach przygotowawczym lub sądowym i pism w postępowaniu sądowoadministracyjnym;
- sporządzeniu projektu pisma procesowego o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu.
UWAGA! Nieodpłatna pomoc prawna nie będzie obejmowała swoim zakresem spraw z zakresu prawa podatkowego, celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej – z wyjątkiem jej rozpoczynania.
Pomocy prawnej będzie udzielał osobiście adwokat lub radca prawny na podstawie umowy zawartej z powiatem.
Na czym będzie polegać nieodpłatna informacja prawna?
Przede wszystkim należy wskazać, że nieodpłatna informacja prawna będzie przysługiwać jedynie osobom fizycznym. Korzystając z nieodpłatnej informacji prawnej, obywatel będzie mógł uzyskać informację o aktualnie obowiązujących aktach prawnych, które regulując dane zagadnienie, sposobach uzyskania pomocy prawnej lub innego rodzaju pomocy dotyczącej rozwiązania problemów prawnych.
Na mocy nowych przepisów, wojewoda będzie prowadzić wojewódzkie centrum informacji prawnej, w którym prowadzona będzie obsługa infolinii, za której pośrednictwem będzie udzielana informacja prawna.