Spis treści
Zmiany w zakresie wydawania dowodów osobistych…
Jak wiadomo, od 1 stycznia 2015 miał obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Nowy dowód nie będzie zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. W nowym dowodzie osobistym nie znajdziesz już także zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego. Format i wymiary dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia, która będzie wykorzystywana w dowodzie osobistym będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. W przypadku wniosku składanego w formie pisemnej fotografia zachowuje dotychczasowe wymiary 35×45 mm. Do elektronicznego wniosku powinniśmy załączyć fotografię w pliku o wymiarach co najmniej 492×610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB. W każdym przypadku fotografia dołączona do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Nowością miało być również wprowadzenie od nowego roku możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie w kraju lub drogą elektroniczną. Wniosek składany w gminie – zgodnie z przyjętym rozwiązaniem – będzie trzeba podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podasz. Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie trzeba uwierzytelnić podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP.
… przesunięte o 2 miesiące
Z uwagi na zapewnienie prawidłowej obsługi obywateli w obszarze m.in. dostępu do usług rejestru stanu cywilnego Ministerstwo Spraw Wewnętrznych podjęło decyzję o przesunięciu wdrożenia nowego Systemu Rejestrów Państwowych o dwa miesiące. Jak poinformowała rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak – w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych funkcjonuje zespół wdrożeniowy, który na bieżąco monitoruje stan przygotowania nowego Systemu Rejestrów Państwowych – w tym w szczególności nadzoruje proces technicznego testowania systemu. Należy wskazać, że wdrożenie nowego Systemu Rejestrów Państwowych to proces bardzo złożony i skomplikowany. Ministerstwo otrzymywało systematycznie z urzędów stanu cywilnego informacje, które były na bieżąco analizowane i weryfikowane. MSW wzięło także pod uwagę liczne prośby i sugestie zgłaszane przez samorządowców na Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, aby przesunąć okres wejścia w życie nowych przepisów. Bardzo ważne jest również właściwe przygotowanie wszystkich a zwłaszcza, nowych władz samorządowych, do realizacji tego procesu.
System Rejestrów Państwowych
Z informacji przekazanych przez rzecznika wynika, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zweryfikowało stan Systemu Rejestrów Państwowych. Z uwagi na fakt, że jego wdrożenie obarczone jest dużym ryzykiem MSW przeprowadziło zgodnie z harmonogramem wieloetapowe testy, które miały zweryfikować poprawność funkcjonowania nowych aplikacji. Celem przeprowadzenia tych testów była chęć upewnienia się co do tego, że w ich działaniu nie pojawią się nieprawidłowości, które zakłóciłyby płynną obsługę obywateli.
Niestety, wyniki przeprowadzonych wcześniej testów nie były dla ministerstwa w pełni satysfakcjonujące, dlatego też podjęto decyzję o przesunięciu o dwa miesiące terminu wdrożenia nowego Systemu Rejestrów Państwowych.
Stosowane prace legislacyjne polegające na zmianie ustawy o dowodach osobistych i ustawie o ewidencji ludności są przygotowywane w MSW. Zmiany przewidziane w tych ustawach wejdą w życie 1 marca 2015. Z kolei ustawa – Prawo o aktach stanu cywilnego przewiduje 6-miesięczny okres przejściowy. Zatem urzędy stanu cywilnego przez 6 miesięcy będą mogły pracować na tych samych zasadach co do tej pory, ponieważ mimo wdrożenia nowego systemu ustawa zapewnia równoległe funkcjonowanie dotychczasowych aplikacji. W związku z powyższym, że po dniu 1 stycznia 2015 roku obywatele zostaną obsłużeni na dotychczasowych zasadach.