- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej

    Narty w Austrii

    A – Austria. W sezonie zimowym 2010/2011 Austrię odwiedziło ponad 225 tysięcy polskich turystów, co stanowi o 8,7% więcej w porównaniu do poprzedniej zimy. Statystyczny polski narciarz spędził w Austrii średnio 5 dni. Najchętniej odwiedzał Neustift im Stubaital, Sölden, Kaprun, Längenfeld, Tux, Bad Kleinkirchheim i Zell am See.

    B – Bezpieczeństwo zarówno na drodze jak i na stoku jest bardzo ważne. Dlatego przedstawiamy poniżej garść niezwykle przydatnych informacji, z którymi warto się zapoznać, zanim wybierzemy się na narty.

    C – Co trzeba wiedzieć? Przepisy ruchu drogowego w Austrii i znaki drogowe w znacznej mierze nie różnią się od tych obowiązujących w większości krajów Europy. Podczas opadów śniegu wymagane są zimowe opony, w skrajnie trudnych warunkach – łańcuchy na koła. Ograniczenie prędkości na autostradach wynosi do 130 km/h, na drogach krajowych do 100 km/h a w terenie zabudowanym do 50 km/h. Dopuszczalna ilość spożytego alkoholu – do 0.5 promila. Za jej przekroczenie grożą kary od 200 do 500 Euro z odebraniem prawa jazdy włącznie.

    D – D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. to spółka międzynarodowego koncernu D.A.S., która specjalizuje się wyłącznie w ochronie prawnej. Oferta D.A.S. to wysokiej jakości produkty ubezpieczeniowe oraz serwis porad prawnych w zakresie ochrony prawnej. Zapewnia ubezpieczonym poczucie bezpieczeństwa prawnego w wielu aspektach życia prywatnego i zawodowego. Wypadki ubezpieczeniowe osób posiadających polską polisę są obsługiwane przy wsparciu austriackiego oddziału D.A.S. a także we współpracy z polskojęzycznymi adwokatami miejscowymi, co zdecydowanie usprawnia komunikację osoby ubezpieczonej z prawnikiem.

    F – Fotografie z wypadku. Kto nie chce ryzykować, powinien zawsze przy sobie mieć aparat fotograficzny lub choćby telefon z funkcją aparatu, by w przypadku wypadku drogowego móc udokumentować zdarzenie. Na zdjęciach powinno być widoczne końcowe ustawienie samochodów biorących udział w zdarzeniu. Należy je zrobić z dwóch różnych perspektyw, przy czym należy sfotografować te same punkty stałe jak np. studzienka kanalizacyjna, drzewo, znak drogowy. Sądowy rzeczoznawca może wyczytać z takiego zdjęcia dużo informacji.

    G – Gdzie tankować? W Austrii powszechnie dostępna jest benzyna bezołowiowa oraz olej napędowy. Gaz LPG można zatankować tylko na kilkunastu stacjach w całym kraju, warto więc przed wjazdem do Austrii zatankować do pełna. Ceny paliw na grudzień 2011, w przeliczeniu na złotówki, wynoszą odpowiednio: benzyna bezołowiowa 95 – 6,16 zł, olej napędowy – 6,24 zł.

    J – Jak przewozić narty? Warto pamiętać, że austriacka policja zwraca szczególną uwagę na sposób przewożenia nart w samochodach osobowych. Nie wolno ich wozić luzem wewnątrz samochodu, jeśli się mieszczą, można umieścić je w bagażniku, ale w przypadku desek snowboardowych i dłuższych nart, najlepszym rozwiązaniem jest specjalny box umocowany na dachu samochodu.

    K – Konieczność – protokół z wypadku. Szczegółowy, możliwie bezbłędny protokół z wypadku jest nieodzownym elementem, by dochodzić swoich praw, ale również stanowi niezbędną dokumentację dla ubezpieczyciela autocasco. Może zostać sporządzony na kartce papieru lub na europejskim formularzu raportów z wypadku. Najlepiej formularz ten mieć przygotowany w samochodzie.

    M – Mandaty. Podczas kontroli drogowej policja ma prawo drobiazgowo sprawdzić stan techniczny pojazdu a w szczególności hamulce, ogumienie oraz posiadanie apteczki, trójkąta i kamizelki. W przypadku złego stanu pojazdu policja może nałożyć wysoki mandat a nawet zatrzymać tablice rejestracyjne. Jeżeli podróżny zostanie ukarany mandatem i nie posiada wystarczającej ilości pieniędzy na jego pokrycie, policja ma prawo zabrać do depozytu przedmiot o wartości zbliżonej do wysokości nałożonej kary.

    Od 1 stycznia wchodzą w życie kary za nieprzestrzeganie nowego, ustawowego obowiązku o tworzeniu pasa dla karetek ( zobacz P – Pas dla karetek). Kierowcy, którzy nie będą uczestniczyli w tworzeniu pasa dla karetek podlegają karze do 726 Euro. Kto przy tym uniemożliwi przejazd służbom ratowniczym lub drogowym musi liczyć się z karą do 2.180 Euro. Jazda za samochodem uprzywilejowanym, poruszającym się po pasie dla karetek będzie również karana.

    N – Najczęstsze błędy popełniane przez uczestników zdarzenia to błędnie zapisane lub niezapisane numery rejestracyjne samochodu strony przeciwnej, brak zawiadomienia policji w przypadku uszkodzenia mienia lub przy udziale osób trzecich (szkody w otoczeniu, szkody w zderzeniu z zaparkowanym samochodem) czy ucieczka z miejsca zdarzenia!

    O – Ochrona prawna. Ubezpieczenie ochrony prawnej jest polisą zapewniającą ochronę przed ryzykiem ponoszenia kosztów związanych z prowadzeniem sporów prawnych w sądzie, ale także przed ponoszeniem kosztów dojazdu na rozprawę, jeśli konieczna jest nasza obecność. Warto o tym pamiętać i wcześniej zabezpieczyć się na wypadek konieczności dochodzenia roszczeń lub obrony przed sądem w Austrii. Jeśli zdarzy nam się np. spór o wysokość odszkodowania po wypadku na stoku, albo spór o pokrycie kosztów interwencji ratowników medycznych, to dzięki odpowiedniemu wariantowi ubezpieczenia D.A.S. będziemy mogli opłacić złożenie pozwu sądowego i opłacić honorarium miejscowego prawnika.

    P – Pas dla karetek. Od początku 2012 roku obowiązują w Austrii nowe przepisy dotyczące przejazdu karetek w przypadku tworzenia się korków na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Do tej pory obowiązywała zasada, że kierowcy pojazdów uprzywilejowanych wykorzystują do przejazdu pobocze. 1 stycznia 2012 roku wchodzi w życie nowelizacja kodeksu ruchu drogowego. Nakłada ona na kierowców obowiązek tworzenia pasa ruchu dla karetek na autostradach i drogach szybkiego ruchu, co umożliwi pojazdom uprzywilejowanym szybki i sprawny przejazd do miejsca wypadku na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Warto pamiętać, że pas dla karetek powstaje w momencie, gdy tworzy się korek a nie dopiero wtedy, gdy zbliżają się służby ratownicze! Oznacza to, że nawet wtedy, gdy utrudnienia w ruchu nie są spowodowane wypadkiem, tylko oczekiwaniem na zmianę świateł, należy zostawić pas dla karetek.

    R – Rodzina. Dla swojej warto wiele zrobić, zorganizować a nawet ponieść wyrzeczeń. Pomyśl więc o polisie „Ochrona Prawna Rodziny”, która zabezpieczy cię przed ponoszeniem kosztów właśnie np. przy dochodzeniu roszczeń po wypadkach drogowych albo narciarskich, które mogą zdarzyć się w Austrii i zapewni dostęp do telefonicznych porad prawnych również w sytuacjach nagłych. Jej miesięczny koszt to mniej niż abonament za kablówkę czy bilet miesięczny.

    S – Szkody materialne. W Austrii obowiązują inne reguły przypadku postępowania w wypadkach, kiedy występują tylko szkody materialne niż w przypadku zdarzeń, w których ucierpią również ludzie. Przy szkodach rzeczowych nie jest konieczne wzywanie policji, chyba że sprawca wypadku nie może ustalić, kim jest poszkodowany. Jeżeli jednak w wypadku drogowym są osoby ranne, należy po zastosowaniu niezbędnej pierwszej pomocy, wezwać policję.

    T – Telefon alarmowy ustawiony przy autostradzie jest lepszy niż telefon komórkowy. Osoba wzywająca pomoc musi umieć podać dokładne dane dotyczące miejsca zdarzenia i liczby osób które brały w nim udział, a także liczbę rannych i rodzaje obrażeń. Telefon komórkowy jest oczywiście dobrym rozwiązaniem, ale na autostradach warto używać umieszczonych przy drodze telefonów alarmowych, gdyż one umożliwiają policji i służbom ratowniczym określenie dokładnej lokalizacji miejsca wypadku.

    U – Uszczerbek na zdrowiu. Osoby biorące udział w wypadku, w którym wystąpił uszczerbek na zdrowiu, są zobowiązane natychmiast zawiadomić policję, nawet w sytuacji gdy strona przeciwna w wypadku twierdzi, że „nie jest tak źle, prawie nic mi się nie stało”. Gdyby okazało się bowiem, że jednak doszło do znaczącego uszczerbku na zdrowiu, wówczas można spotkać się z zarzutem nieudzielenia pomocy lub ucieczki z miejsca wypadku. Dobrze jest zatem przewieść rannych do szpitala lub dopilnować, by zrobiła to karetka. Również w przypadku własnych obrażeń należy udać się do lekarza. Jest to niezbędne przy ewentualnym późniejszym dochodzeniu swoich praw.

    W – Wymiana informacji. Na pewno trzeba wymienić z osobą, która uczestniczyła w wypadku podstawowe informacje: dane ubezpieczenia OC, możliwie z numerem polisy, kompletne numery tablic rejestracyjnych, nazwisko, adres i jeżeli jest to możliwe numer telefonu. Jeżeli są świadkowie wypadku, warto zanotować również ich imiona, adresy i numery telefonów żeby w razie potrzeby powtórzyli swoje zeznania.

    Z – Zanim będzie za późno. Kiedy dojdzie do jakiekolwiek wypadku na terenie Austrii, ważne jest aby po poradę do prawnika zgłosić się na jak najwcześniejszym etapie sprawy, najlepiej jeszcze z miejsca zdarzenia, które może być początkiem problemu prawnego. Nie warto ryzykować późniejszych kłopotów, nie sprawdza się również przeświadczenie, że ze wszystkim poradzimy sobie sami. Warto zaufać profesjonalistom.


    źródło:
    D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE