Aby udzielić zatem odpowiedzi na powyższej wskazane pytanie, konieczne jest odniesienie ww. przepisów do projektu objętego Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało ogólne zalecenia, aby do unijnych projektów nie zatrudniać pracowników na podstawie umowy cywilnoprawnej do wykonywania tych samych zadań, które wchodzą w zakres ich obowiązków wykonywanych na podstawie umowy o pracę. Zalecenie to nie wyklucza zawierania umów cywilnoprawnych w projektach finansowanych ze środków UE, a jedynie zawiera zalecenie aby wprowadzać rozgraniczenie pomiędzy czynnościami związanymi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych, a tymi związanymi z projektami unijnymi.
W dokumencie – Wyjaśnienia Instytucji Zarządzającej PO KL dotyczące kwalifikowania wynagrodzenia osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest jednocześnie pracownikiem beneficjenta zatrudnionym na podstawie stosunku pracy (dalej Wyjaśnienia), Ministerstwo Rozwoju Regionalnego stwierdziło, że z zapisu podrozdział 4.5.2 pkt 2 Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL kwalifikowanie wydatków poniesionych na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest jednocześnie pracownikiem beneficjenta zatrudnionym na podstawie stosunku pracy, jest możliwe wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy charakter zadań wyklucza możliwość ich realizacji w ramach stosunku pracy, o ile spełnione są łącznie następujące warunki:
- jest to zgodne z przepisami krajowymi;
- zakres zadań w ramach umowy cywilnoprawnej jest precyzyjnie określony;
- zaangażowanie w ramach stosunku pracy pozwala na efektywne wykonywanie zadań w ramach umowy cywilnoprawnej;
- osoba ta prowadzi ewidencję godzin pracy zaangażowanych w realizację zadań w ramach umowy cywilnoprawnej.
Jak podkreślono w Wyjaśnieniach, powyższy sposób zatrudnienia jest możliwy wyłącznie w sytuacji, gdy pracownik jest zatrudniony u beneficjenta na podstawie umowy o pracę poza projektem, a zawarcie przez tego beneficjenta z takim pracownikiem umowy cywilnoprawnej dotyczyłoby wykonywania zadań w ramach projektu.
Odnosząc powyższe do analizowanego zapisu Wytycznych, zasadne jest przyjęcie stanowiska, iż umowa cywilnoprawna zawarta na potrzeby realizacji projektu z pracownikiem beneficjenta zatrudnionym na podstawie umowy o pracę poza projektem – aby być kwalifikowalną w ramach projektu – nie może stanowić uzupełniającej umowy o pracę. Oznacza to, iż aby prawnie dopuszczalne i skuteczne było zawarcie z pracownikiem dodatkowej umowy cywilnoprawnej na potrzeby projektu, niezbędne jest wykazanie, iż rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika w ramach umowy o pracę jest inny od czynności powierzonych mu na podstawie umowy cywilnoprawnej i jednocześnie wykonywanie pracy w oparciu o umowę cywilnoprawną nie nosi cech umowy o pracę, a dodatkowo zatrudnienie we wspomnianych formach prawnych musi spełniać przesłanki określone w ww. zapisie Wytycznych.
Jak wynika ponadto z pisma Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 10.10.2011 roku (DZF-IV-82252-535-KP/11, zawierającego wyjaśnienia w zakresie zatrudnienia nauczycieli w ramach projektów PO KL podkreślono, że występowanie pracy rodzajowo różnej w przypadku nauczyciela należy rozpatrywać z uwzględnieniem przepisów Karty Nauczyciela, która zawiera regulacje dotyczące czasu pracy nauczycieli – jako specyficznej grupy zawodowej. Dopiero w zakresie spraw nieuregulowanych przepisami tej ustawy zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy. Przepisy Karty Nauczyciela nie przewidują możliwości wykonywania pracy przez nauczyciela w godzinach nadliczbowych, nauczyciel jest zobowiązany realizować zadania w ramach obowiązującego go czasu pracy wynikającego z Karty nauczyciela. Ponadto nauczyciel w myśl art. 42 ust. 2 Kary nauczyciela nie może zostać zobowiązany do wykonywania innych czynności niż przewidziane w tym przepisie oraz pracować w wymiarze przekraczającym 40 godzin na tydzień.
W świetle powyższych ustaleń Ministerstwo Rozwoju Regionalnego stwierdziło, że w sytuacji, gdy zadania powierzone nauczycielowi w ramach realizowanego projektu PO KL wykraczają poza zadania określone w art. 41 ust. 1 i 2 Karty nauczyciela i poza czas pracy regulowany Kartą nauczyciela, zawarcie z danym nauczycielem umowy cywilnoprawnej na realizację zadań w ramach projektu nie oznacza obejścia przepisów prawa – jest tym samym prawnie dopuszczalne.
Jak wynika z treści art. 42 ust. 2 Karty nauczyciela, w ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
- inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
- nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
- nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu.