- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoKredytyNieprecyzyjne określenie warunków umowy kredytowej

    Nieprecyzyjne określenie warunków umowy kredytowej

    Postępowanie przeciwko bankowi zostało wszczęte w czerwcu 2011 roku po skargach konsumentów. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły niektóre postanowienia zawarte w umowie oraz praktyki banku w przypadku udzielania kredytów na zakup samochodu. Przeprowadzone wówczas postępowanie wykazało, że umowy kredytowe Getin Noble Banku zawierały nieprecyzyjne postanowienie zobowiązujące pożyczkobiorcę do informowania banku każdorazowo o istotnych okolicznościach mogących mieć wpływ na jego zdolność kredytową i terminową spłatę kredytu.

    W opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsument, brak jasnych informacji kiedy oraz w jakich sytuacjach pożyczkobiorca ma poinformować bank o zmianach swojej sytuacji jest praktyką krzywdzącą konsumenta. Pożyczkodawca gwarantował sobie swobodę interpretacji, czy wskazane przez konsumenta okoliczności wpływają na jego sytuację majątkową, czy też pozostają bez związku. Negatywna ocena banku mogła prowadzić do wypowiedzenia umowy i nakładała na konsumenta obowiązek natychmiastowej spłaty kredytu.

    Dodatkowo Urząd uznał, że przedsiębiorca bezprawnie pomijał w umowie kredytowej informacje o łącznej kwocie wszystkich kosztów, opłat i prowizji do których zapłaty zobowiązany był konsument. Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, takie informacje powinny znajdować się w umowie kredytowej, a nie jak praktykował to Getin Noble Bank – w załącznikach do niej. Według Urzędu, kredytobiorca powinien mieć dostęp do pełnej wiedzy o zakresie jego praw i obowiązków bez konieczności poszukiwania istotnych informacji w dodatkowych dokumentach.

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że Getin Noble Bank naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 5,9 mln zł. W takich przypadkach prawo przewiduje sankcję finansową do 10% przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Cieszy fakt, że spółka już podczas prowadzonego postępowania zrezygnowała ze stosowania nieuczciwych praktyk.

    Powyższa decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca odwołał się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Należy pamiętać o tym, że w razie zastrzeżeń do postępowania banku możemy skorzystać z bezpłatnej pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Konsumenci mogą również złożyć wniosek o rozpatrzenie sporu z przedsiębiorcą przez Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich, który został powołany w celu rozstrzygania sporów pomiędzy bankami a ich klientami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez nie czynności. Wniosek taki można złożyć, gdy wartość sporu nie przekracza 8 tys. zł. Opłata za złożenie wniosku u arbitra wynosi od 20 do 50 zł.

    www.SerwisPrawa.pl

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE