- Reklama -
sobota, 12 października 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoNieuczciwe praktyki towarzystwa ubezpieczeniowego HDI–Gerling Życie

    Nieuczciwe praktyki towarzystwa ubezpieczeniowego HDI–Gerling Życie

    Jednym z produktów oferowanych przez HDI–Gerling Życie jest ubezpieczenie na życie z funduszem „Multiaspekt”, które łączy ze sobą funkcję ochronną ubezpieczenia oraz gromadzenia kapitału. Wątpliwości Urzędu wzbudziło pobieranie od ubezpieczonych opłat wyższych, niż wynikało z umowy.

     

    Przeprowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie wykazało, że ubezpieczyciel określił w umowie maksymalną wysokość opłat pobieranych przez pierwsze trzy lata obowiązywania polisy – nie wyżej niż 2,5% sumy zadeklarowanych składek. Niestety, w praktyce spółka oprócz ustalonej kwoty, dodatkowo obciążała konsumentów, w każdym roku obowiązywania kontraktu opłatą w wysokości 4%. wartości należnych składek. Podkreślenia wymaga, iż wskazane powyżej opłaty pobierane są niezależnie od siebie – w pierwszych trzech latach od zawarcia umowy Zakład Ubezpieczeń pobiera opłatę w wysokości 2,5 % sumy zadeklarowanych składek ubezpieczeniowych nale1nych za cały okres umowy ubezpieczenia oraz dodatkowo opłatę w wysokości 4% wartości należnych składek ubezpieczeniowych – pobierana we wszystkich latach trwania umowy.

     

    W opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów naliczając wyższe niż ustalone w umowie opłaty ubezpieczyciel naruszył zasadę dotrzymywania umów. Konsekwencją działania towarzystwa było m.in. zmniejszenie składki lokowanej w fundusze kapitałowe, co miało bezpośredni wpływ na zysk w kolejnych latach obowiązywania polisy. Praktyka ubezpieczyciela trwała od listopada 2004 roku.

     

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała działanie Towarzystwa Ubezpieczeń HDI–Gerling Życie za niezgodne z prawem i nakazała zaniechanie stosowania niedozwolonej praktyk. Na spółkę została nałożona kara pieniężna w wysokości 1 596 348 zł oraz obowiązek publikacji sentencji decyzji na stronie internetowej ubezpieczyciela oraz w jednym z ogólnopolskich dzienników. Decyzja ta nie jest ostateczna, przedsiębiorca skorzystał z możliwości odwołania się do sądu.

     

    Indywidualne skargi na ubezpieczycieli można zgłaszać do Rzecznika Ubezpieczonych. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można także uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00. Ponadto konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.

     

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE