- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoGorące tematyNowe przepisy w zakresie pracy w niedziele i święta

    Nowe przepisy w zakresie pracy w niedziele i święta

    Dla przykładu art. 151[10] KP stanowi, że praca w niedziele i święta jest dozwolona:

    • w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
    • w ruchu ciągłym,
    • przy pracy zmianowej,
    • przy niezbędnych remontach,
    • w transporcie i w komunikacji,
    • w zakładowych strażach pożarnych i w zakładowych służbach ratowniczych,
    • przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób,
    • w rolnictwie i hodowli,
    • przy wykonywaniu prac koniecznych ze względu na ich użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności, w szczególności w: – zakładach świadczących usługi dla ludności, – gastronomii, – zakładach hotelarskich, – jednostkach gospodarki komunalnej, – zakładach opieki zdrowotnej i innych placówkach służby zdrowia przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych, – jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zapewniających całodobową opiekę, – zakładach prowadzących działalność w zakresie kultury, oświaty, turystyki i wypoczynku,
    • w stosunku do pracowników zatrudnionych w systemie czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta.

    Już niedługo mają wejść w życie nowe przepisy dotyczące pracy w omawianym okresie – warto zaznaczyć, że będą one dotyczyły centrów usług biznesowych. Dla przypomnienia, na chwile obecną takie miejsca pracy były wyłączone spod prawnej możliwości świadczenia w nich pracy w niedziele i święta. Zgodnie z brzmieniem nowego przepisu (oczekującego na wejście w życie), w okresie tym praca będzie możliwa także przy wykonywaniu prac:

    • polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi, dni, o których mowa w art. 1519 § 1 (dniami wolnymi od pracy są niedziele i święta określone w przepisach o dniach wolnych od pracy.), są u niego dniami pracy,
    • zapewniających możliwość świadczenia usług, o których mowa powyżej.

    W obecnym stanie prawnym praca w niedziele i święta w centrach usług biznesowych jest możliwa w oparciu o regulacje dotyczące dozwolonej pracy w niedziele i święta, która jest pracą zmianową lub w ruchu ciągłym, ale jak zauważa projektodawca, zastosowanie tych rozwiązań nie zawsze jest możliwe. Przyjęcie proponowanej zmiany w znaczący sposób ma ułatwić pracodawcom organizowanie świadczenia usług bez względu na dni wolne od pracy.

    W uzasadnieniu do projektu nowelizacji Kodeksu pracy czytamy: „Proponowana w projekcie zmiana wywoła pozytywne skutki społeczne. Głównym jej celem jest poszerzenie dopuszczalności wykonywania pracy w niedzielę i święta poprzez świadczenie usług biznesowych w centrach, które intensywnie rozwijają się w naszym kraju i dzięki temu zdobywamy przewagę konkurencyjną nie tylko w Europie, zwłaszcza wobec Węgier, Czech, Słowacji, ale też na świecie (kraje azjatyckie). W wyniku tworzenia nowych miejsc pracy zmniejszy się bezrobocie, zwłaszcza wśród ludzi młodych, a także zmniejszy się ryzyko związane z ubożeniem i wykluczeniem społecznym w związku z przedłużającym się brakiem pracy.

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE