Jeszcze do początku 2013 r. usługa VOD nie była regulowana polskimi przepisami prawa. W praktyce każdy z telewidzów był uzależniony od regulaminów poszczególnych dostawców usług medialnych, które odnosiły się do zasad korzystania z powyższej usługi. Od 28 lutego 2013 r. ta sytuacja uległa poważnej zmianie, ponieważ od tej daty zaczęły obowiązywać przepisy odnoszące się do VOD.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, zadaniem radiofonii i telewizji jest:
- dostarczanie informacji;
- udostępnianie dóbr kultury i sztuki;
- ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki;
- upowszechnianie edukacji obywatelskiej;
- dostarczanie rozrywki;
- popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.
Zadania radiofonii i telewizji są realizowane przez dostarczanie usług medialnych. Odbiór krajowych i zagranicznych programów oraz audiowizualnych usług medialnych na żądanie przeznaczonych przez dostawców usług medialnych do powszechnego odbioru jest wolny, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.
W tym miejscu warto wskazać, iż usługa VOD nie dotyczy wyłącznie dostawców telewizyjnych, ponieważ w praktyce wideo na żądanie może znajdować się w ofercie dostawców Internetu, czy właścicieli konkretnych portali internetowych. Tym samym nowe przepisy dotyczą szerokiej grupy adresatów.
Zgodnie z treścią art. 47a i n. omawianej ustawy, podmiot dostarczający audiowizualną usługę medialną na żądanie kształtuje katalog audycji samodzielnie i ponosi odpowiedzialność za jego treść, co nie narusza przepisów dotyczących odpowiedzialności innych osób za treść poszczególnych audycji, reklam lub innych przekazów. Nałożenie na podmiot dostarczający audiowizualną usługę medialną na żądanie obowiązku lub zakazu publicznego udostępniania określonej audycji lub przekazu może nastąpić wyłącznie na podstawie ustawy.
Podmiot dostarczający audiowizualną usługę medialną na żądanie jest obowiązany do zapewnienia użytkownikom łatwego, bezpośredniego i stałego dostępu do informacji umożliwiających identyfikację usługi i podmiotu dostarczającego audiowizualną usługę medialną na żądanie, a w szczególności do informacji o:
- nazwie audiowizualnej usługi medialnej na żądanie;
- nazwisku, nazwie lub firmie podmiotu dostarczającego tę usługę;
- adresie jego siedziby;
- danych kontaktowych, w tym adresie korespondencyjnym, adresie poczty elektronicznej oraz witryny internetowej.
Jest on również obowiązany do wskazania Krajowej Rady jako organu właściwego w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie.
Pamiętajmy, że lokowanie produktu w audycjach i sponsorowanie audycji udostępnianych w ramach audiowizualnej usługi medialnej na żądanie nie może naruszać samodzielności i niezależności redakcyjnej podmiotu dostarczającego audiowizualną usługę medialną na żądanie, w szczególności poprzez wpływ na treść lub miejsce audycji w katalogu, oraz nie zwalnia tego podmiotu od odpowiedzialności za treść audycji.
Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie są obowiązane do promowania audycji europejskich, w tym wytworzonych pierwotnie w języku polskim, w szczególności przez:
- odpowiednie oznaczanie pochodzenia dostępnych w katalogu audycji i udostępnianie możliwości wyszukiwania audycji europejskich, w tym wytworzonych pierwotnie w języku polskim, lub
- umieszczanie informacji i materiałów promujących audycje europejskie, w tym wytworzonych pierwotnie w języku polskim.
Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie są obowiązane do przeznaczania co najmniej 20% zawartości katalogu na audycje europejskie, w tym wytworzonych pierwotnie w języku polskim, oraz odpowiedniego wyeksponowania tych audycji w katalogu. Takie rozwiązanie może niestety odbić się na usługodawcach VOD, ponieważ w praktyce audycje europejskie mogą cieszyć się bardzo niską popularnością wśród widzów. Czy tak rzeczywiście będzie, okaże się w przyszłości.
Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie dążą do stopniowego zapewniania dostępności dostarczanych audycji dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu, poprzez wprowadzanie odpowiednich udogodnień, takich jak audiodeskrypcja, napisy oraz tłumaczenie na język migowy. Audycje dostarczane w ramach audiowizualnych usług medialnych na żądanie nie mogą zawierać treści nawołujących do nienawiści lub dyskryminujących ze względu na rasę, niepełnosprawność, płeć, wyznanie lub narodowość. Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie są obowiązane do przechowywania kopii audycji udostępnianych publicznie przez okres nie krótszy niż 28 dni od dnia ich usunięcia z katalogu oraz do przedstawienia ich Przewodniczącemu Krajowej Rady po otrzymaniu żądania w tym przedmiocie.
Kolejnym obowiązkiem usługodawcy oferującego VOD jest składanie sprawozdań KRRiT Sprawozdanie musi zawierać:
- dane usługodawcy VOD wraz z podaniem sposobu publicznego udostępniania audiowizualnej usługi medialnej na żądanie;
- opis rodzajów zabezpieczeń technicznych lub innych odpowiednich środków, mających na celu ochronę małoletnich przed ich odbiorem, które stosuje dany podmiot;
- opis sposobów promocji audycji europejskich, w tym wytworzonych pierwotnie w języku polskim, stosowanych przez dany podmiot, w tym udział tych audycji w katalogu w ujęciu ilościowym i czasowym.
Sprawozdanie składa się w terminie do dnia 31 marca za rok poprzedni.