Projektowana ustawa przyznaje osobom uczącym się szkołach poziomu elementarnego, czyli szkoła podstawowa z tzw. klasą „0” i gimnazjum oraz poziomu ponadgimnazjalnego 49% ulgę na przejazdy publiczną komunikacją koleją, przy czym w odróżnieniu od obowiązującej ustawy, projektowane przepisy wprowadzają to finansowe udogodnienie nie tylko dla osób podróżujących w pociągach klasy osobowej i pospiesznej, ale również klasy ekspresowej. Ten ostatni rodzaj pociągów w realiach szybko rozwijającego się poziomu gospodarczego i komunikacyjnego nie można uznać za szczególny, a zważywszy, że na niektórych trasach są one jedynie kursującymi, zyskują przymiot komunikacyjnej niezbędności. Podróżowanie wymienionymi kategoriami pociągów z planowaną zniżką w wymiarze 49% odnosić się będzie do przypadków, gdy uprawnione osoby wykupią zarówno imienny bilet miesięczny – w tym przypadku nowelizowana ustawa przewidywała już 49% zniżki – jak i bilet jednorazowy. Pociągi są bowiem już nie tylko środkiem codziennego transportu do szkoły lub na uczelnię, ale również zapewniają możliwość utrzymywania więzi rodzinnych, a także zapewnić mogą swoistą mobilność, szczególnie osób studiujących, które nieperiodycznie dojeżdżają na seminaria lub konferencje naukowe, czy wreszcie na wypoczynek co odbywać się może wyłącznie z wykorzystaniem biletów jednorazowych.
Proponowana nowelizacja rozszerza kategorie biletów, których nabycie uprawniać będzie do uzyskania 49% zniżki na przejazd środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego. Do tej, bowiem pory z ulgi w tej wysokości mogła korzystać młodzież szkolna oraz studenci do 26 roku życia, jednakże wyłącznie w odniesieniu do imiennych biletów miesięcznych. Komunikacja samochodowa jak i kolejowa powinna służyć nie tylko zapewnieniu stałego dojazdu do szkoły lub na uczelnię, ale również sprostać wymaganiom związanym ze wzmocnieniem więzi rodzinnych, rozwoju pasji naukowych i stosownemu wypoczynkowi, co możliwe jest między innymi dzięki okazjonalnemu, okazjonalnemu więc realizowanemu nie za pomocą imiennych biletów miesięcznych, poruszaniu się zbiorową komunikacją samochodową.
Przyjęcie nowelizacji spowoduje, że ulgi dla wymienionej w niej grupy osób określone zostaną na poziomie 39% nie zaś 50% jak to było usankcjonowane w stanie prawnym sprzed wejścia w życie ustawy z dnia 21 grudnia 2001 roku o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz zmianie innych ustaw. Inicjatywa legislacyjna ma w swe istocie za zadanie przywrócić stan prawny sprzed wyżej powołanej nowelizacji końca 2001 roku, kiedy to uchwalone przez koalicję SLD – PSL przepisy zniosły 50% wymiar ulgi na przejazdy środkami komunikacji zbiorowej, a ponadto zawężyły krąg osób uprawnionych oraz ograniczyły jej formę jedynie do posiadaczy imiennych biletów miesięcznych.
Wejście w życie ustawy pociągnie za sobą obciążenie budżetu państwa, które projektodawcy określają na około 350 milionów zlotych w skali roku. Jako źródło finansowania wskazuje się wyższe wpływy do budżetu w kolejnych latach z tytułu podatku od towarów towarów usług. Podatek ten jest stałym i utrzymującym tendencję wzrostową przychodem budżetu państwa, jest zatem pewnym i nie kolidującym z innymi potrzebami Skarbu Państwa źrodłem refinansowania proponowanych ulg. Wnioskodawcy proponują określenie terminu wejścia w życie ustawy na dzień 1 września 2009 roku, a więc z dniem rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Termin ten pozwoli również objąć zniżkami rozpoczynających rozpoczynających październiku 2009 roku nowy rok akademicki studentów.