Komisja Ochrony Praw Pasażerów, na mocy postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE, zajmuje się rozpatrywaniem skarg pasażerów w trzech przypadkach odwołania i opóźnienia lotów oraz odmowy przyjęcia pasażera na pokład samolotu. Pracownicy Komisji udzielają także wyjaśnień i porad w sprawach związanych z lotami. W pierwszym półroczu tego roku pasażerowie najczęściej skarżyli się na odwołania oraz opóźnienia lotów. Łącznie wpłyneło w tym obszarze 676 skarg (437 na odwołanie lotów, a 239 na ich opóźnienie).
Świadomość pasażerów co do praw jakie im przysługują stale rośnie. Ilość skarg jaka była zgłaszana w roku 2006 obecnie się podwoiła. Zauważalny jest stały wzrost składanych skarg. Co ciekawe w roku 2009 zauważalny był istotny spadek skarg, pasażerowie zgłosili ich jedynie 1035 – przy ok. 1500 zarówno rok wczesniej jak i w ubiegłym roku. Ten rok także prawdopodobnie będzie rekordowy pod względem ilości skarg, prawdopodobnie sięgnie ona ok. 2000.
Co prawda, zauważalna jest zwiększona dyscyplina przewoźników w rozpatrywaniu reklamacji klientów, co może ograniczyć skargi wnoszone do Komisji, gdyż Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego.
Przesyłając skargę do Komisji należy do niej dołączyć:
- kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
- kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację,
- kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin jego usunięcia.