Odwołanie w postępowaniu administracyjnym dotyczy wyłącznie decyzji administracyjnych. Zgodnie z treścią art. 127 KPA, od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. Samorządowe Kolegium Odwoławcze będzie właściwe do rozpatrywania odwołań od decyzji wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a także rozstrzygnięć podatkowych. Pamiętajmy jednak, że od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Tak naprawdę odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Przepisy szczególne mogą jednak ustalać inne wymogi co do treści odwołania. Oznacza to, że co do zasady wystarczające jest wpisanie w uzasadnieniu, że skarżący nie zgadza się z wydaną decyzją. Niezwykle ważną informacją jest to w jakim terminie można wnieść odwołanie. Mamy na to bowiem tylko 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie. Przepisy szczególne mogą przewidywać inne terminy do wniesienia odwołania – strona jest jednak informowana o prawie do wniesienia odwołania i czasie, w którym może to uczynić. Odwołania kierowane są co prawda do Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, jednak pismo należy wnieść do SKO za pośrednictwem organu, który wydał skarżoną decyzję.
Odwołania mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. W przypadku odwołania będzie to wymóg podania numeru skarżonej decyzji, datę jej wydania oraz sprawę, w jakiej została ona wydana. Nie zapomnimy także o napisaniu słowa „Odwołanie”. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu. Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno:
- być uwierzytelnione przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz
- zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.
Pamiętajmy, że organ administracji publicznej jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący tego zażąda. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania we właściwym terminie wstrzymuje zaś wykonanie decyzji. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, a także gdy decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.