Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z grudnia 2008 roku. Podstawą wszczętego wówczas postępowania antymonopolowego były liczne skargi napływające do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od przedsiębiorców zajmujących się przetwórstwem drewna. Zarzucali oni Lasom Państwowym ograniczanie konkurencji poprzez m.in. dyskryminowanie kontrahentów, ograniczanie ilości sprzedawanego drewna poszczególnym przedsiębiorcom oraz stosowanie niejednolitych i uciążliwych warunków umów.
Jak wykazało przeprowadzone postępowanie, Państwowe Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe blisko 80% posiadanego drewna sprzedawało poprzez rokowania internetowe, do których mogli przystąpić wyłącznie dotychczasowi kontrahenci Lasów Państwowych. Ilość drewna, jaką można było nabyć w ten sposób, była także ograniczona – wynikała z historii zakupowej i nie mogła przekroczyć ilości drewna nabytego rok wcześniej. W związku z tym, w trybie rokowań internetowych surowca drzewnego nie mogli nabyć ani dotychczasowi kontrahenci planujący rozwój swojego przedsiębiorstwa, ani nowi.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że Lasy Państwowe uzależniając przystąpienie do rokowań internetowych – głównego kanału dystrybucji drewna – od posiadanej historii zakupowej oraz jej przebiegu, nadużywają pozycji dominującej na krajowym rynku hurtowej sprzedaży drewna. Stosowana praktyka prowadziła do ograniczenia konkurencji, przede wszystkim dyskryminowała podmioty wchodzące na rynek i mające krótką historię zakupów. Na Państwowe Przedsiębiorstwo Lasy Państwowe nałożona została sankcja finansowa w wysokości 1,5 mln zł.
Przedsiębiorca odwołał się od decyzji do sądów kolejnych instancji. W styczniu 2011 r. argumenty UOKiK podzielił Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a 17 listopada apelacja Lasów Państwowych została oddalona przez Sąd Apelacyjny. Oznacza to uprawomocnienie decyzji Prezes UOKiK, w tym nałożonej sankcji finansowej.
Należy uwypuklić, że niezależnie od złożonego odwołania, Lasy Państwowe wprowadziły bardziej konkurencyjne zasady sprzedaży drewna. Obecnie 55% surowca sprzedawane jest poprzez internetowe przetargi ograniczone, w których podobnie jak w rokowaniach internetowych, mogą uczestniczyć wyłącznie podmioty posiadające historię zakupową, natomiast 45% jest dostępne poprzez aplikację e-drewno – otwartą aukcję internetową, w której może wziąć udział każdy przedsiębiorca. Tym samym podmioty planujące wejście na rynek bądź rozwój swej działalności mają większą możliwość zakupu drewna niż kilka lat temu, kiedy w otwartej sprzedaży znajdowało się zaledwie niecałe 7% surowca posiadanego przez Lasy Państwowe.
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.