- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoOzdobne elementy obuwia również podlegają reklamacji!

    Ozdobne elementy obuwia również podlegają reklamacji!

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał w ostatnim czasie dwie decyzje związane z reklamacją obuwia w działających całym kraju sieciach sklepów Deichmann Obuwie i Bata Polska.

    Czy ozdobne elementy obuwia podlegają reklamacji??

    Postępowanie przeciwko Bata Polska zostało wszczęte w listopadzie 2014 roku. Urząd analizował dołączane przez tego przedsiębiorcę do obuwia Zasady użytkowania i konserwacji obuwia. Wątpliwości wzbudziła znajdująca się w nich informacja: Produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików oraz innych podobnych nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie lub uszkodzenie. Elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanego produktu.

    Biorąc pod uwagę powyższe, Urząd uznał, że spółka ta naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i wprowadzała ich w błąd co do przysługującego im prawa do reklamacji. Zdaniem Urzędu spółka nie miała prawa wyłączyć swojej odpowiedzialności za uszkodzenie elementów ozdobnych obuwia i co więcej – informować konsumentów, że nie stanowi ono podstawy do uwzględnienia, a tym bardziej – do złożenia reklamacji. Należy bowiem stwierdzić że dla konsumenta uszkodzenie ozdobnych elementów może być tak samo istotne, jak innego rodzaju wada fizyczna powstała w samej strukturze buta. W związku z powyższym, żaden przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia reklamacji konsumenta, tylko z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, a funkcjonalność buta nie zmieniła się. Jak podkreśla Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, konsumenci mają prawo oczekiwać, że towar, który otrzymają, będzie spełniał ich oczekiwania przez cały okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy, czyli przez dwa lata – w tym także w zakresie walorów estetycznych.

    Uwaga!
    Jeśli chcesz szybko i poprawnie przygotować Reklamację obuwia
    przejdź do formularza »

    W tym przypadku, spółka po wszczęciu postępowania administracyjnego wprowadziła nowy wzór Zasad użytkowania, który nie zawiera już zakwestionowanego postanowienia. Z uwagi na to, Urząd stwierdził zaniechanie niedozwolonej praktyki i nałożył na przedsiębiorcę obowiązek zamieszczenia przy kasach we wszystkich sklepach oświadczenia o następującej treści: „Na podstawie decyzji Prezesa UOKiK nr RBG-4/2015 informujemy, że przy produktach oferowanych przez Bata Poland Sp. z o.o. reklamacji podlegają również elementy ozdobne obuwia w postaci m.in. cekinów czy koralików.”. Ogłoszenie powinno być zamieszczone w sklepach do listopada 2016 roku. Co więcej, Urząd zobowiązał przedsiębiorcę, aby oświadczenie było czytelne określając m.in. wielkość czcionki. Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest prawomocna, zatem Bata Polska może odwołać się do sądu.

    Czy muszę iść do sklepu, aby dowiedzieć się czy została rozpatrzona moja reklamacja?

    W grudniu 2014 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Deichmann Obuwie Urząd po analizie ponad 600 protokołów reklamacyjnych spółki przesłanych m.in. przez rzeczników konsumentów z całego kraju. Urząd stwierdził, że aż w ponad 96 proc. z nich przedsiębiorca wpisywał, że w celu zapoznania się ze sposobem rozpatrzenia reklamacji klient zgłosi się do sklepu.

    Tymczasem zgodnie z obowiązującymi przepisami, to przedsiębiorca ma obowiązek ustosunkować się do reklamacji. Co więcej, przyjmuje się także, że przedsiębiorca, który w ciągu 14 dni kalendarzowych nie odpowiedział konsumentowi na jego żądanie naprawy, wymiany lub obniżenia ceny uznał jego roszczenie. Wobec powyższego, Urząd zarzucił przedsiębiorcy, że przerzuca na konsumentów obowiązek zapoznania się z odpowiedzią na złożone reklamacje poprzez konieczność osobistej wizyty w sklepie, w rezultacie czego konsumenci mogli dowiedzieć się o rozstrzygnięciu reklamacji po upływie 14-dniowego terminu od jej złożenia – bez negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorcy.

    W toku postępowania przedsiębiorca złożył zobowiązanie, które miało na celu wyeliminowanie bezprawnej praktyki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaakceptował przedstawiona propozycję i nałożył na spółkę obowiązek wykonania zobowiązania w terminie 45 dni od momentu uprawomocnienia się decyzji. Wobec tego, przedsiębiorca zmodyfikuje stosowany przez siebie formularz reklamacji i zrezygnuje z zamieszczenia w nim m.in. rubryki sposób powiadomienia wypełnianej przez sprzedawcę.

    Reasumując, warto wiedzieć, że obowiązek poinformowania konsumenta o rozpatrzeniu reklamacji spoczywa na przedsiębiorcy, a ozdobne elementy obuwia również podlegają reklamacji. Pamiętaj również, że jeśli zakupiony towar ma wadę, to masz prawo do tego, aby złożyć reklamację w terminie 2 lat od wydania towaru. W reklamacji należy określić swoje żądanie dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny). Zapamiętaj również, że zawsze podstawą reklamacji może być rękojmia albo gwarancja – o ile została udzielona. To do Ciebie należy wybór podstawy składania reklamacji, a przedsiębiorca nie może zmienić twojej decyzji.

    Uwaga!
    Jeśli chcesz szybko i poprawnie przygotować Reklamację obuwia przejdź do formularza »

    Podstawa prawna:
    art. 556 – 581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93)

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE