Spis treści
Kto może zostać Rzecznikiem Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Rzecznikiem Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego może być osoba, która:
- posiada wykształcenie wyższe;
- posiada wiedzę na temat praw i wolności człowieka, w szczególności osoby z zaburzeniami psychicznymi, a także możliwości skutecznej ochrony tych praw;
- posiada doświadczenie w pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi;
- jest obywatelem polskim;
- korzysta z pełni praw publicznych;
- nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Realizacja zadań przez Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego realizuje swoje zadania w szczególności przez:
- przyjmowanie ustnych i pisemnych skarg pacjenta przebywającego w szpitalu psychiatrycznym, skarg rodziny pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad pacjentem oraz ocenę zasadności skargi;
- zapewnienie pacjentowi dostępu do informacji prawnej;
- pomoc w sporządzeniu i złożeniu skargi do kierownika szpitala psychiatrycznego lub innych instytucji;
- udzielanie pomocy pacjentowi wypisanemu ze szpitala psychiatrycznego, jeśli skarga została złożona w trakcie pobytu pacjenta w szpitalu psychiatrycznym, a procedura rozpatrywania skargi nie została zakończona.
Ponadto, przed rozpoczęciem postępowania wyjaśniającego w związku z ustną lub pisemną skargą, informuje on pacjenta o zakresie swoich kompetencji.
Miejsce wykonywania zadań przez Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Rzecznik wykonuje czynności w celu realizacji swoich zadań, w oddziałach psychiatrycznych w szpitalach ogólnych, klinikach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi i innych zakładach opieki zdrowotnej sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową, przy czym swoim działaniem obejmuje obszar terytorialny nie większy niż województwo.
Czynności Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego wykonywane z własnej inicjatywy w ramach ochrony praw pacjentów
Rzecznik, z własnej inicjatywy, dokonuje oceny przestrzegania praw pacjentów, w szczególności w odniesieniu do pacjentów:
- przyjętych do szpitala psychiatrycznego bez zgody;
- wobec których zastosowano przymus bezpośredni;
- niezdolnych do wyrażenia zgody lub stosunku do przyjęcia albo leczenia;
- przebywających w szpitalu psychiatrycznym na mocy orzeczenia sądowego o zastosowaniu środka zabezpieczającego.
Działalność informacyjno-edukacyjna Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Rzecznik prowadzi działalność informacyjno-edukacyjną poprzez:
- organizowanie we współpracy z samorządem pacjentów spotkań mających na celu informację o prawach przysługujących pacjentowi;
- wyjaśnianie pacjentowi, jego rodzinie, przedstawicielowi ustawowemu lub opiekunowi prawnemu lub faktycznemu wątpliwości, w szczególności związanych ze skierowaniem i przyjęciem do szpitala psychiatrycznego, stosowaniem środków przymusu oraz postępowaniem leczniczym.
Obowiązki informacyjne Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego
Rzecznik umieszcza na tablicach informacyjnych, w izbie przyjęć oraz w oddziałach szpitala psychiatrycznego informację o możliwości korzystania z pomocy Rzecznika przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osobę sprawującą faktyczną opiekę nad pacjentem. Na tablicach informacyjnych umieszcza się dni, godziny i miejsca przyjęć Rzecznika.
Podstawa prawna:
Art. 10a, art. 10b, art. 10c ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 2011.231.1375)
Art. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. 2013. 217).
§1, §2, §3, §4, § 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 stycznia 2006 roku w sprawie szczegółowego trybu i sposobu działania Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego (Dz. U. 2006.16.126).