W dniu 15 maja 2008 r. na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikowany został „Raport z badań jakości powszechnych usług pocztowych w zakresie wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek oraz w zakresie informacji o ilości i rodzajach zgłoszonych reklamacji oraz sposobie ich rozpatrzenia” za 2007 r.1 W raporcie tym przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Prezesa UKE, którego przedmiotem była jakość powszechnych usług pocztowych świadczonych w 2007 r. przez publicznego operatora pocztowego, tj. przez państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska”, badana pod kątem zachowania minimalnych wskaźników terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych.W oparciu o informacje zawarte w „Raporcie…” Prezes Urzędu ustalił, iż w przypadku niemal wszystkich rodzajów przesyłek realne wskaźniki terminowości doręczeń w obrocie krajowym uzyskane przez Pocztę Polską w 2007 r. nie osiągnęły minimalnych wartości określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych.
Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z grudnia 2008 roku. Stwierdzono wówczas, że Poczta Polska nieterminowo dostarczała powierzone jej paczki i listy. Aktualnie obowiązujące przepisy określają bowiem minimalną, procentową liczbę przesyłek, które muszą zostać przekazane przez publicznego operatora pocztowego do adresata, w określonym terminie –przykładowo co najmniej 80 proc. paczek pocztowych priorytetowych musi dotrzeć do odbiorcy już następnego dnia po nadaniu. Jak wykazało przeprowadzone postępowanie poczta nie dotrzymywała wymaganych terminów w przypadku: listów priorytetowych dostarczanych następnego dnia po wysłaniu oraz wszystkich listów zwykłych, paczek priorytetowych i zwykłych. Prezes UOKiK stwierdziła, że działania poczty mogły narażać konsumentów na niedogodności i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 6,6 mln zł. Poza sankcją finansową nakazała również zmianę zakwestionowanej praktyki.
Ukarana spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i złożyła odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 17 listopada SOKiK w całości oddalił odwołanie Poczty Polskiej. W uzasadnieniu Sąd podkreślił między innymi, że terminowe dostarczenie przesyłek było obowiązkiem spółki. Wyrok oznacza, że utrzymana została nałożona przez UOKiK sankcja finansowa. Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym.