Pracownik tymczasowy i pracodawca użytkownik
Pracownik tymczasowy to pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. Z kolei pracodawcą użytkownikiem jest pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie. Warto wiedzieć, że pracodawca nie może być pracodawcą użytkownikiem w stosunku do pracowników pozostających z nim w stosunku pracy.
Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych
Pracownik tymczasowy jest zatrudniany jest przez agencję pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Trzeba pamiętać, że takiej osobie nie może być jednak powierzone wykonywanie pracy:
– szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 237§5 Kodeksu pracy,
– na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku,
– na stanowisku pracy, na którym, w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego, był zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
W celu zawarcia w/w umowy o pracę pracodawca użytkownik powinien uzgodnić z agencją pracy tymczasowej:
– rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
– wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
– przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej,
– wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego,
– miejsce wykonywania pracy tymczasowej.
Ponadto pracodawca użytkownik musi poinformować agencję o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązujących u pracodawcy użytkownika oraz o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Wszystko powinno być dokonywane w formie pisemnej. Agencja i pracodawca mogą również uzgodnić wykorzystanie przez pracownika tymczasowego urlopu wypoczynkowego, w całości lub w części, w okresie wykonywania pracy tymczasowej na rzecz tego pracodawcy, ustalając zarazem tryb udzielenia takiego urlopu. W przypadku, gdy okres wykonywania pracy na rzecz danego pracodawcy użytkownika obejmuje 6 miesięcy lub okres dłuższy, taki pracodawca jest obowiązany umożliwić pracownikowi tymczasowemu wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego. W tym celu powinien udzielić, w terminie uzgodnionym z tym pracownikiem, czasu wolnego od pracy w wymiarze odpowiadającym przysługującemu temu pracownikowi urlopowi wypoczynkowemu.
Umowa o pracę tymczasową
Umowa o pracę zawarta między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym powinna określać strony umowy, rodzaj umowy, datę zawarcia umowy, wskazywać pracodawcę użytkownika, wskazywać ustalony okres wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej, warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika, w szczególności wynagrodzenie za pracę oraz termin i sposób wypłacania tego wynagrodzenia przez agencję pracy tymczasowej. W umowie o pracę zawartej na czas określony strony mogą przewidzieć możliwość wcześniejszego rozwiązania tej umowy przez każdą ze stron:
– za trzydniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została zawarta na okres nieprzekraczający 2 tygodni,
– za jednotygodniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż 2 tygodnie.
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa ta nie została zawarta na piśmie, wówczas agencja, nie później niż w drugim dniu wykonywania pracy tymczasowej, potwierdza pracownikowi tymczasowemu w formie pisemnej rodzaj zawartej umowy o pracę i jej warunki.
Prawa i obowiązki pracownika tymczasowego
Należy pamiętać, że pracownik tymczasowy ma prawo do równego traktowania w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia w stosunku do pracowników zatrudnionych przez tego pracodawcę. W przypadku, gdy wykonuje on pracę na rzecz pracodawcy użytkownika w okresie dłuższym niż 6 tygodni, ma także prawo do dostępu do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Pracownikowi tymczasowemu przysługuje również prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania do dyspozycji jednego pracodawcy użytkownika lub więcej niż jednego pracodawcy użytkownika. Co ważne, urlop nie przysługuje za okres, za który pracownik wykorzystał u poprzedniego pracodawcy urlop wypoczynkowy przysługujący na podstawie odrębnych przepisów. Może on również korzystać z urządzeń socjalnych pracodawcy użytkownika na zasadach przewidzianych dla innych pracowników zatrudnionych przez tego pracodawcę. Pracownikowi tymczasowemu, wobec którego pracodawca użytkownik naruszył zasadę równego traktowania przysługuje prawo dochodzenia od agencji pracy tymczasowej odszkodowania w wysokości określonej w przepisach Kodeksu pracy dotyczących odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy z tytułu naruszenia zasady równego traktowania pracowników w zatrudnieniu.
Obowiązki pracownika tymczasowego
Osoba wykonująca pracę tymczasową ma takie same obowiązki jak inni pracownicy zatrudnieni u danego pracodawcy użytkownika. Musi więc wykonywać swoją pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Warto wiedzieć, że odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pracownika tymczasowego przy wykonywaniu pracy tymczasowej ponosi agencja pracy tymczasowej. Ma ona jednak prawo dochodzenia od pracownika zwrotu równowartości odszkodowania, które zostało wypłacone pracodawcy użytkownikowi.