- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy osobom wykonującym pracę...

    Pracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy osobom wykonującym pracę na podstawie innej umowy niż umowa o pracę

    Regulacja art. 207 KP, określa podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie BHP, za które ponosi on odpowiedzialność w zakładzie pracy. Przepisy KP nakładają obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracownikom zatrudnionym na podstawie umów o pracę, oraz osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą (art. 304 KP). Pracodawca jest zobowiązany zapewnić warunki BHP, gdy na terenie zakładu odbywają się zajęcia studentów i uczniów niebędących jego pracownikami.

    Obowiązki określone w art. 207 § 2 (tj. zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy) stosuje się odpowiednio do przedsiębiorców niebędących pracodawcami, organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne:
    1) na innej podstawie niż stosunek pracy,
    2) prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą.

    Stanowisko w tej sprawie, w piśmie wystosował Główny Inspektorat Pracy, Departament Prawny (GNP/426/4560-364/07/PE) – Stanowisko Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy w sprawie szkolenia bhp, (Rzeczposp. DF.2007.7.174):
    Powierzając wykonywanie niektórych prac osobom prowadzącym na własny rachunek działalność gospodarczą i wyznaczając miejsce wykonywania tej pracy, pracodawca powinien zapewnić im (zgodnie z art. 304 § 1 k.p.) bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Te obowiązki obciążają również przedsiębiorców niebędących pracodawcami (z uwagi na niezatrudnianie pracowników), organizujących pracę osobom prowadzącym na własny rachunek działalność gospodarczą (art. 304 § 3 k.p.).

    Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresie BHP.
    Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan BHP w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 23711 § 2 KP (tj. pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy).

    Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
    1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
    2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
    3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
    4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
    5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
    6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
    7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.

    Obowiązek pracodawcy informowania o zagrożeniach.
    Pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o:
    1) zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
    2) działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1,
    3) pracownikach wyznaczonych do:
    a) udzielania pierwszej pomocy,
    b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.


    Karolina Potempa – prawnik

    Poprzedni artykuł
    Następny artykuł
    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE