Jaka prawa przysługują osobom niepełnosprawnym podczas podróży koleją?
Osoby niepełnosprawne mają prawo do uzyskania pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu po wcześniejszym zawiadomieniu przewoźnika kolejowego oraz zarządcy stacji. Zawiadomienie przewoźnika kolejowego, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego o potrzebie udzielenia pomocy powinno być zgłoszone przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna. Wymienione podmioty mają obowiązek ustalenia zasad współpracy w tym zakresie. Powiadomienie o potrzebie pomocy może być złożone w dowolnej formie. Nawet w sytuacji, gdy pasażer nie dokona powiadomienia w terminie, o którym wyżej mowa przewoźnik kolejowy i zarządca stacji powinien podjąć wszelkie stosowne wysiłki dla zapewnienia pomocy w taki sposób, aby osoba niepełnosprawna oraz osoba o ograniczonej sprawności ruchowej mogła odbyć podróż.
Osoby te mogą uzyskać pomoc lub zgłosić swe przybycie w wyznaczonym przez zarządcę infrastruktury lub dworca punkcie. Pomoc udzielana jest pod warunkiem, że osoba ta pojawi się w terminie określonym przez przewoźnika, zarządcę infrastruktury lub dworca. Wyznaczony termin nie może przekraczać 60 minut przed ogłoszoną godziną odjazdu. W przypadku, gdy termin nie został wyznaczony pasażer może zgłosić się nie wcześniej niż 30 minut przed planowanym odjazdem.
Na stacji kolejowej lub dworcu, na którym obecny jest personel, przyjeżdżającym lub wyjeżdżającym z niej osobom niepełnosprawnym lub osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, zarządca stacji powinien zapewnić nieodpłatnie pomoc w taki sposób, aby osoby te były w stanie wsiąść do odjeżdżającego pociągu, przesiąść się do pociągu skomunikowanego lub wysiąść z pociągu przyjeżdżającego. Natomiast na stacjach lub dworcach, na których nie ma personelu, przewoźnik kolejowy lub zarządca stacji powinien wywiesić łatwo dostępną informację o najbliższej stacji, na której obecny jest personel oraz o rodzaju bezpośrednio dostępnej pomocy. Na takich stacjach również przewoźnik kolejowy lub zarządca stacji musi podjąć również wszelkie racjonalne starania w celu zapewnienia tym osobom dostępu do podróży pociągiem. Niezależnie od obecności na stacji personelu zarządcy infrastruktury, przewoźnik kolejowy w wyniku wcześniejszego zawiadomienia zapewnia nieodpłatną pomoc w pociągu oraz podczas wsiadania i wysiadania.
Należy pamiętać o tym, że przewoźnik kolejowy jest odpowiedzialny zgodnie z odrębnymi przepisami za całkowitą lub częściową utratę albo uszkodzenie sprzętu osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej służącego im do poruszania się lub innego specjalistycznego sprzętu używanego przez takie osoby, w przypadku pasażerów podróżujących w komunikacji międzynarodowej pomiędzy Polską, a innym państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Ponadto, jest on zobowiązany do wypłaty odszkodowania w zakresie odpowiadającym rozmiarowi szkody, bez ograniczeń kwotowych.
Zarządca stacji ma także obowiązek zapewnić dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, dostępność stacji, peronów, z których mogą korzystać pasażerowie podróżujący w komunikacji międzynarodowej pomiędzy Polską a innymi państwami Unii Europejskiej. Przewoźnik kolejowy zobowiązany jest dostosować tabor kolejowy wykorzystywany w przewozach międzynarodowych dla tych osób.