- Reklama -
czwartek, 21 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaPrawoPrawa osób niepełnosprawnych podczas podróży koleją

    Prawa osób niepełnosprawnych podczas podróży koleją

    Jaka prawa przysługują osobom niepełnosprawnym podczas podróży koleją?

    Osoby niepełnosprawne mają prawo do uzyskania pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu po wcześniejszym zawiadomieniu przewoźnika kolejowego oraz zarządcy stacji. Zawiadomienie przewoźnika kolejowego, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego o potrzebie udzielenia pomocy powinno być zgłoszone przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna. Wymienione podmioty mają obowiązek ustalenia zasad współpracy w tym zakresie. Powiadomienie o potrzebie pomocy może być złożone w dowolnej formie. Nawet w sytuacji, gdy pasażer nie dokona powiadomienia w terminie, o którym wyżej mowa przewoźnik kolejowy i zarządca stacji powinien podjąć wszelkie stosowne wysiłki dla zapewnienia pomocy w taki sposób, aby osoba niepełnosprawna oraz osoba o ograniczonej sprawności ruchowej mogła odbyć podróż.

     

    Osoby te mogą uzyskać pomoc lub zgłosić swe przybycie w wyznaczonym przez zarządcę infrastruktury lub dworca punkcie. Pomoc udzielana jest pod warunkiem, że osoba ta pojawi się w terminie określonym przez przewoźnika, zarządcę infrastruktury lub dworca. Wyznaczony termin nie może przekraczać 60 minut przed ogłoszoną godziną odjazdu. W przypadku, gdy termin nie został wyznaczony pasażer może zgłosić się nie wcześniej niż 30 minut przed planowanym odjazdem.

     

    Na stacji kolejowej lub dworcu, na którym obecny jest personel, przyjeżdżającym lub wyjeżdżającym z niej osobom niepełnosprawnym lub osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, zarządca stacji powinien zapewnić nieodpłatnie pomoc w taki sposób, aby osoby te były w stanie wsiąść do odjeżdżającego pociągu, przesiąść się do pociągu skomunikowanego lub wysiąść z pociągu przyjeżdżającego. Natomiast na stacjach lub dworcach, na których nie ma personelu, przewoźnik kolejowy lub zarządca stacji powinien wywiesić łatwo dostępną informację o najbliższej stacji, na której obecny jest personel oraz o rodzaju bezpośrednio dostępnej pomocy. Na takich stacjach również przewoźnik kolejowy lub zarządca stacji musi podjąć również wszelkie racjonalne starania w celu zapewnienia tym osobom dostępu do podróży pociągiem. Niezależnie od obecności na stacji personelu zarządcy infrastruktury, przewoźnik kolejowy w wyniku wcześniejszego zawiadomienia zapewnia nieodpłatną pomoc w pociągu oraz podczas wsiadania i wysiadania.

     

    Należy pamiętać o tym, że przewoźnik kolejowy jest odpowiedzialny zgodnie z odrębnymi przepisami za całkowitą lub częściową utratę albo uszkodzenie sprzętu osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej służącego im do poruszania się lub innego specjalistycznego sprzętu używanego przez takie osoby, w przypadku pasażerów podróżujących w komunikacji międzynarodowej pomiędzy Polską, a innym państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Ponadto, jest on zobowiązany do wypłaty odszkodowania w zakresie odpowiadającym rozmiarowi szkody, bez ograniczeń kwotowych.

     

    Zarządca stacji ma także obowiązek zapewnić dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, dostępność stacji, peronów, z których mogą korzystać pasażerowie podróżujący w komunikacji międzynarodowej pomiędzy Polską a innymi państwami Unii Europejskiej. Przewoźnik kolejowy zobowiązany jest dostosować tabor kolejowy wykorzystywany w przewozach międzynarodowych dla tych osób.

     

    www.SerwisPrawa.pl
     

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE