Celem zaproponowanych zmian jest poprawa bezpieczeństwa obywateli poprzez zapewnienie uzyskania szybkiego i skutecznego dostępu do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy przy wykorzystaniu numerów alarmowych, a także z poprawą możliwości współdziałania tych służb poprzez stworzenie sieci zintegrowanych ośrodków zarządzania działalnością ratowniczą podmiotów ratowniczych funkcjonujących na poziomie lokalnym, realizujących funkcje obsługi zgłoszeń alarmowych, kwalifikacji, dysponowania, organizacji i koordynacji działań ratowniczych, a także inicjowanie mechanizmów niezbędnych do uruchomiania zarządzania kryzysowego. Założono maksymalne zintegrowanie służb dyżurnych poszczególnych podmiotów ratowniczych funkcjonujących w powiatach i województwie oraz skrócenie czasu i zwiększenie skuteczności alarmowania służb i podmiotów ratowniczych. Zaproponowano także stworzenie narzędzi do uzyskiwania i przepływu informacji niezbędnej do zarządzania zasobami ratowniczymi na wszystkich szczeblach organizacji systemu powiadamiania ratunkowego oraz minimalizowanie kosztów organizacji i utrzymania systemu powiadamiania ratunkowego. Przepisy projektu zakładają także zapewnienie wymaganego poziomu bezpieczeństwa komunikacji pomiędzy podmiotami ratowniczymi i ośrodkami zarządzania ich działalnością interwencyjną , stworzenie ośrodków sprawnej koordynacji działań ratowniczych na poziomie wojewódzkim oraz zwiększenie nadzoru nad funkcjonowaniem systemów ratownictwa przez organy władzy publicznej wszystkich szczebli.
System powiadamiania ratunkowego zorganizowany zostanie i będzie funkcjonować na dwóch poziomach: lokalnym (wykonawczym) oraz wojewódzkim (koordynacyjnym). Poziom lokalny ma za zadanie zapewnienie obsługi numerów alarmowych tj. 112, 998, 999 oraz organizację przedsięwzięć ratowniczych na wskazanym obszarze działania poprzez centra powiadamiania ratunkowego tworzone przez zintegrowane stanowiska dyspozytorskie Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz ewentualnym udziałem innych służb i podmiotów ratowniczych. Natomiast poziom wojewódzki ma zapewniać koordynację działań o charakterze ponadlokalnym oraz wsparcie techniczne dla centrów powiadamiania ratunkowego poprzez zintegrowane stanowisk kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz stanowisk lekarza koordynatora ratownictwa medycznego. Lekarz koordynator, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, działa w ramach wydziałów zarządzania kryzysowego województwa. W ocenie projektodawcy, bieżąca działalność lekarza koordynatora znacznie odbiega od zadań przypisanych wydziałom zarządzania kryzysowego, a lepsze wykorzystanie lekarza koordynatora ratownictwa medycznego nastąpi w wyniku połączenia jego stanowiska ze stanowiskiem kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
Ponadto dopuszczono możliwość zatrudnienia operatorów numerów alarmowych, tj. osoby cywilne, które będą wspierały dyspozytorów służb ratowniczych, które będą działały w ramach centrów. Operatorzy numerów alarmowych, nie będą obligatoryjnie zatrudniani w każdym centrum powiadamiania ratunkowego, lecz zgodnie ze wskazaniami komendantów
wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej. Kryteria, jakimi będzie musiał się posługiwać komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, określone zostaną w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 14 d ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Określono także teren działania centrów powiadamiania ratunkowego, jako co najmniej jeden powiat lub miasto na prawach powiatu na obszarze, którego wykonywane są zadania centrum powiadamiania ratunkowego. Przepisy projektu dopuszczają możliwość powierzenia organizacji centrów powiadamiania ratunkowego, na podstawie porozumienia, starostom lub prezydentom miast na prawach powiatu. Pozwoli to rozszerzyć krąg podmiotów, odpowiedzialnych za powstanie centrum powiadamiania ratunkowego.
wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej. Kryteria, jakimi będzie musiał się posługiwać komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, określone zostaną w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 14 d ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Określono także teren działania centrów powiadamiania ratunkowego, jako co najmniej jeden powiat lub miasto na prawach powiatu na obszarze, którego wykonywane są zadania centrum powiadamiania ratunkowego. Przepisy projektu dopuszczają możliwość powierzenia organizacji centrów powiadamiania ratunkowego, na podstawie porozumienia, starostom lub prezydentom miast na prawach powiatu. Pozwoli to rozszerzyć krąg podmiotów, odpowiedzialnych za powstanie centrum powiadamiania ratunkowego.