Projekt zakłada, iż stawki akcyzy dla wyrobów tytoniowych sprzedawanych w kraju, dostarczanych wewnątrzwspólnotowe, nabywanych wewnątrzwspólnotowe oraz importowanych obniża się dla papierosów – do wysokości 91 zł za każde 1.000 sztuk i 37,92% maksymalnej ceny detalicznej, a w przypadku dla cygar u cygaretek – do wysokości 149 zł za każde 1.000 sztuk. Natomiast w przypadku tytoniu do palenia – ciętego tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów – do wysokości 65,62 zł za każdy 1 kilogram i 27,34% maksymalnej ceny detalicznej, a innego tytoniu do palenia – do wysokości 59% maksymalnej ceny detalicznej. Oszacowane skutki budżetowe z tytułu zaproponowanej podwyżki akcyzy na papierosy i cięty tytoń do ręcznego sporządzania papierosów oraz z tytułu zwiększonych wpływów budżetowych od przewidywanego wzrostu sprzedaży innego tytoniu do palenia wyniosą w skali 2008 roku około 2.309 milionów złotych dodatkowych wpływów budżetowych.
Należy uwydatnić fakt, iż wzrost obciążenia podatkowego wyrobów tytoniowych jest wynikiem konieczności dostosowania do końca 2008 roku akcyzy na te wyroby do poziomu minimalnej stawki akcyzy, która obowiązuje w Unii Europejskiej. Według Ministerstwa Finansów – jak można przeczytać w uzasadnieniu wprowadzenia zmian – stopniowe, lecz rozłożone w czasie, coroczne podwyższenie stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe jest rozwiązaniem skuteczniejszym i z pewnością w mniejszym stopniu uciążliwym zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów.
Prognozuje się, iż wejście w życie rozporządzenia spowoduje 15 – 17% wzrost cen detalicznych papierosów Finansów tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów. Jednak należy podkreślić, iż odczuwalny dla konsumentów wzrost cen powinien być przesunięty w czasie nawet Finansów kilka miesięcy ze względy na zgromadzone przez firmy tytoniowe zapasy wyrobów, które były opodatkowane akcyzą według starych – niższych stawek.
Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby termin wejścia w życie zaprojektowanej regulacji był dniem 14 stycznia 2008 roku. Ma to związek z technicznym aspektem systemu, w którym jeden z elementów stawki akcyzy jest naliczany w procencie maksymalnej ceny detalicznej – co związane jest z obowiązkiem drukowania cen detalicznych na opakowaniach jednostkowych wyrobów. Zatem przesunięcie terminu wprowadzenia podwyższonej akcyzy pozwoli podatnikom na właściwe przygotowanie się do zmian. Jednocześnie, o zmienione stawki akcyzy, podatnicy będą mogli obliczyć oraz nadrukować nowe ceny detaliczne na jednostkowych opakowaniach papierosów i tytoniu do palenia.
Internetowa Kancelaria Prawna
www.SerwisPrawa.pl