- Reklama -
środa, 20 listopada 2024
- Reklama -
Więcej
    Strona głównaFormularze sądoweTeraz poczucie tożsamości narodowe zgodnie z prawem

    Teraz poczucie tożsamości narodowe zgodnie z prawem

    Zgodnie z tym rozporządzeniem przedszkola, szkoły i placówki publiczne mają umożliwiać uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym – o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 t. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141 i Nr 62, poz. 550) – podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. Dzieci dostaną taką możliwość dzięki prowadzeniu nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej, oraz języka regionalnego, a także nauki własnej historii i kultury. W tym celu przedszkola, szkoły i placówki publiczne mogą prowadzić naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, zajęcia artystyczne lub inne dodatkowe zajęcia.

    Na pisemny wniosek rodziców lub prawnych opiekunów ucznia – dyrektor przedszkola lub szkoły powinien zorganizować naukę języka mniejszości lub języka regionalnego w przedszkolu oraz naukę języka mniejszości lub języka regionalnego i naukę własnej historii i kultury w szkole. Wniosek ten należy składać dyrektorowi przedszkola przy zgłoszeniu dziecka do przedszkola, bądź dyrektorowi szkoły przy zgłoszeniu ucznia do szkoły albo w toku nauki w szkole w terminie do dnia 30 kwietnia. Podanie dotyczy odpowiednio całego okresu, na który dziecko jest przyjmowane do przedszkola oraz całego okresu nauki ucznia w szkole. Należy jednak podkreślić, iż zajęcia zostaną zorganizowane pod warunkiem, że na naukę języka mniejszości lub języka regionalnego zostanie zgłoszonych:

    • w przedszkolu na poziomie danego oddziału – co najmniej 7 dzieci;
    • w szkole podstawowej i gimnazjum na poziomie danej klasy – co najmniej 7 uczniów;
    • w szkole ponadgimnazjalnej na poziomie danej klasy – co najmniej 14 uczniów.

    W przypadku, gdy liczba zgłoszonych uczniów jest mniejsza niż określona powyżej to wówczas nauczanie języka mniejszości lub języka regionalnego w szkołach organizuje się w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych z tym, że grupa międzyoddziałowa, utworzona z uczniów różnych oddziałów na poziomie danej klasy, nie może liczyć mniej niż 7 uczniów w szkole podstawowej i gimnazjum oraz 14 uczniów w szkole ponadgimnazjalnej, a grupa międzyklasowa, utworzona z uczniów różnych klas, w której nauczanie odbywa się według organizacji nauczania w klasach łączonych, nie może liczyć mniej niż 3 i więcej niż 14 uczniów. Rozporządzenie dopuszcza także uzasadnione przypadku, gdy za zgodą organu prowadzącego przedszkole lub szkołę, liczba uczniów w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych może być mniejsza niż określona powyżej.

    Nauczanie języka mniejszości, języka regionalnego, własnej historii i kultury oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa zgodnie z nowym rozporządzeniem odbywać się ma na podstawie programów nauczania i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Natomiast sposób organizacji nauki języka i kultury kraju pochodzenia dla uczniów niebędących obywatelami polskimi określają przepisy w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek.

    Internetowa Kancelaria Prawna
    www.SerwisPrawa.pl  

    POWIĄZANE ARTYKUŁY
    - Reklama -

    NAJPOPULARNIEJSZE