Spis treści
Trzy elementy nowego systemu medycyny szkolnej
Model nowego systemu medycyny szkolnej ma opierać się o trzy podstawowe elementy:
- szkolne gabinety zdrowotne – będące prowadzone przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną,
- szkolne gabinety dentystyczne – będące zlokalizowane na terenie szkół,
- dentobusy – które świadczyć będą pomoc i wsparcie w leczeniu stomatologicznym w tych szkołach, które są zbyt małe, żeby umieścić w nich gabinet stomatologiczny.
Nowy system, nowa ustawa
Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że już niebawem do konsultacji społecznych trafi projekt założeń do nowej ustawy o medycynie szkolnej. W projekcie założeń mają znaleźć się między innymi:
- zasady współpracy szkolnych gabinetów z właściwym lekarzem POZ,
- tworzenie schematów systemu medycyny szkolnej w oparciu o doświadczenia Instytutu Matki i Dziecka,
- podział odpowiedzialności w sposobie finansowania między budżet państwa, budżet samorządów i płatnika publicznego.
Ponadto planowany jest pięcioletni program, który pozwoli na utworzenie gabinetów dentystycznych w szkołach i ich wyposażenie. Program przewiduje także zakup dentobusów – początkowo po jednym na województwo.
Wprowadzenie koordynacji opieki nad dzieckiem w szkole z zespołem POZ
Ważnym elementem nowej ustawy będzie wprowadzenie koordynacji opieki nad dzieckiem w szkole z zespołem POZ, pod którego opieką jest dziecko. Dzięki temu pielęgniarka środowiska nauczania lub higienistka szkolna będą miały informacje od POZ na temat chorób przewlekłych dziecka (np. cukrzycy) i sposobów leczenia.
Profil edukacji zdrowotnej i profilaktyka zdrowia
Zadania szkolnych gabinetów zdrowotnych i gabinetów stomatologicznych zostaną rozszerzone o realizację całego profilu edukacji zdrowotnej i profilaktyki zdrowia. Za wypracowanie modelu edukacji i wsparcie szkół w jego realizacji ma być odpowiedzialny Instytut Matki i Dziecka. Finansowanie opieki zdrowotnej w szkołach obejmie także część profilaktyczną.
Źródło:
Program medycyny szkolnej dostępny na oficjalnej stronie Ministerstwa Zdrowia.