Zmiany w przepisach to duże ułatwienie
Zmiana przepisów otwiera nowe możliwości, zapewniając ciągłość funkcjonowania firmy. Dotychczasowe prawo nie przewidywało takiej możliwości, a wraz ze śmiercią przedsiębiorcy osobowość prawną traciła również firma. Zmiana przepisów pozwala na powołanie zarządu sukcesyjnego, który umożliwia zachowanie osobowości prawnej firmy. Zarządca sukcesyjny powołany przez przedsiębiorcę lub jej spadkobierców i wpisany do rejestru CEIDG kieruje przedsiębiorstwem od chwili śmierci przedsiębiorcy.
Dlaczego potrzebny jest zarządca sukcesyjny?
Zarząd sukcesyjny to tymczasowe rozwiązanie pozwalające na kierowanie firmą po śmierci przedsiębiorcy do czasu sformalizowania spraw spadkowych. Zarządca jest odpowiedzialny za przedsiębiorstwo, w tym m.in. podejmowane decyzje, umowy z pracownikami, relacje z klientami, ZUS, sprawy podatkowe itd. Dzięki niemu moc prawną zachowają umowy z pracownikami i kontrahentami, jak również wydane zezwolenia czy koncesje. Bez zmian pozostaje również numer NIP i rachunek bankowy. Nowe przepisy pozwalają na funkcjonowanie przedsiębiorstwa przez okres dwóch lat od śmierci przedsiębiorcy, a w określonych przypadkach nawet pięć lat.
Formalności można załatwić online
Aby powołać zarządcę sukcesyjnego, przedsiębiorca musi być wpisany do CEIDG. By mimo śmierci przedsiębiorcy jego przedsiębiorstwo mogło nadal funkcjonować, wystarczy, że przedsiębiorca powoła zarządcę sukcesyjnego za jego zgodą i zgłosi go do rejestru. Powołanie zarządcy za życia przedsiębiorcy nie wymaga skomplikowanych formalności i jest bezpłatne. Przedsiębiorca musi jedynie w formie elektronicznej (albo w zwykłej formie pisemnej) oświadczyć, że powołuje określoną osobę na zarządcę sukcesyjnego.
W celu powołania zarządcy sukcesyjnego wystarczy wypełnić formularz dostępny w rejestrze CEIDG pod adresem www.ceidg.pl. Szczegółowe informacje i poradnik, jak uzupełnić wniosek, znajdują się na stronie www.biznes.gov.pl/sukcesja. Oświadczenia o powołaniu zarządcy oraz o zgodzie na pełnienie tej funkcji nie trzeba dostarczać do urzędu ani załączać do formularza. We wniosku o wpis zarządcy sukcesyjnego należy jednak oświadczyć, że stosowna zgoda została udzielona.
W ten sam sposób można też odwołać lub zrezygnować z zarządcy. Wzory wymaganych dokumentów do załatwienia spraw urzędowych związanych z zarządem sukcesyjnym i prowadzeniem przedsiębiorstwa w spadku można pobrać z portalu Biznes.gov.pl.
Serwis informacyjno-usługowy Biznes.gov.pl, wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorców, dostarcza bogatej wiedzy na temat wszystkich aspektów prowadzenia firmy zarówno w Polsce, jak również na terenie Unii Europejskiej.
Więcej informacji na temat sukcesji: Biznes.gov.pl/sukcesja.