Spis treści
Nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nazwa musi zawierać co najmniej imię i nazwisko jej założyciela. Rejestrując się w CEIDG jako przedsiębiorca, musisz podać swoje imię i nazwisko:
- w kolejności: imię, drugie imię, nazwisko, przy czym to czy wpiszesz drugie imię zależy od twojej decyzji
- zgodnie z pisownią w dokumencie tożsamości – nie musisz jednak stosować samych wielkich liter, wielkość liter jest dowolna, w granicach poprawnej pisowni
- w mianowniku – na przykład „Jan Kowalski”
- rozdzielając je pojedynczą spacją.
Ustalając nazwę należy pamiętać, by inni uczestnicy obrotu gospodarczego mieli możliwość jednoznacznego zidentyfikowania kto prowadzi daną firmę. Jeśli wykonujesz działalność gospodarczą osobiście, nie w formie spółki wpisanej do KRS, to ty osobiście jesteś przedsiębiorcą czyli podmiotem praw i obowiązków wynikających z tej działalności gospodarczej. Na przykład decyzja, wydana przez urząd w sprawie związanej z twoją działalnością, musi być adresowana na twoje imię i nazwisko, a nie na nazwę, którą posługujesz się jako przedsiębiorca. Jeżeli dopuszczalne byłoby używanie imienia i nazwiska nie tylko w mianowniku, to przykładowo przy nazwie „Warsztat samochodowy Dominika Wat” byłyby wątpliwości, czy firmę prowadzi Dominik Wat, czy Dominika Wat.
UWAGA! Do imienia i nazwiska możesz dodać inne elementy np. określające profil twojej działalności – „Adam Kowalski naprawa obuwia”, wskazujące na miejsce jej prowadzenia – „Nad Odrą Anna Danuta Kowalska” albo twój pseudonim – „Wenus Anna Nowak”. Możesz też dodać bardziej fantazyjną nazwę, np. „Jan Kowalski Czarna Perła”. Pamiętaj jednak, że wszelkie tego typu oznaczenia mają charakter dodatkowy i nie mogą wprowadzać w błąd, szczególnie co do osoby przedsiębiorcy.
Nazwy zastrzeżone i wprowadzające w błąd
Używanie niektórych członów nazw jest zastrzeżone wyłącznie dla podmiotów, które świadczą usługi w określonym zakresie. Przykładem są m.in. wyrazy „bank”, „towarzystwo ubezpieczeń”, „klinika”. Nazwa przedsiębiorstwa nie może również wprowadzać w błąd co do zakresu działalności.
Nie można także podszywać pod innego przedsiębiorcę. Działając na tym samym rynku, np. sprzedając towary o takich samych funkcjach (przykładowo napoje gazowane), nowy przedsiębiorca nie może oznaczyć swojej firmy jako „Coca-Cola” czy „Pepsi”.
Dlatego też przed rozpoczęciem działalności warto sprawdzić, czy wybranej przez ciebie nazwy fantazyjnej nie używa już inna firma – polska lub zagraniczna – dla tego samego lub podobnego rodzaju działalności. To pozwoli uniknąć potencjalnego konfliktu z taką firmą i zarzutów o nieuczciwą konkurencję bądź o naruszenie praw do znaku towarowego. Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy są już firmy o takiej samej lub podobnej nazwie do twojej, wpisz wybraną nazwę do wyszukiwarki przedsiębiorców w bazie CEIDG i KRS. Sprawdź też wyniki dla wybranej nazwy w wyszukiwarce internetowej.
Nazwa jako zarejestrowany znak towarowy
Warto też sprawdzić czy wybrana przez ciebie nazwa nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym. Jeżeli w wyniku sprawdzenia okaże się, że nazwa jest zarejestrowana przez inny podmiot – dla towarów lub usług, które są zbieżne z twoim profilem działalności, dla bezpieczeństwa swojej działalności gospodarczej warto wybrać zupełnie nową nazwę albo ją zmienić.
Należy więc sprawdzić:
- bazę znaków towarowych zarejestrowanych na terytorium Polski
- bazę znaków towarowych Unii Europejskiej.
Można również skorzystać z pomocy rzecznika patentowego, który zawodowo zajmuje się m.in. sprawami zdolności rejestrowej znaków towarowych.
Podstawa prawna
Art. 120 ust. 1, 2, 121, 122, 123, 236 ust. 11 Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Art. 20 ust. 3-4 Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Art. 5 ust. 1 pkt 2, 15 ust. 1 Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
Art. 38 ust. 1 pkt a, 47 ust. 2 Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.