Spis treści
Każdy, kto zajmuje się sprzedażą internetową musi jednak pamiętać, że 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa o prawach konsumentach, której postanowienia wymuszają zmiany w regulaminach sklepów internetowych.
Kwestie istotne z punktu widzenia sprzedawcy
Ważniejszą zmianą, zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów, jest wprowadzenie dłuższego terminu na odstąpienie od umowy, który dla umów zawartych po 25 grudnia wynosić będzie nie 10 ale 14 dni. Zmieniają się również zasady odpowiedzialności sprzedawcy za towar wadliwy. Wprowadzone do Kodeksu cywilnego regulacje przywracają pojęcie rękojmi dla odpowiedzialności sprzedawcy za sprzedany towar w przypadku sprzedaży konsumenckiej oraz znoszą sekwencyjność roszczeń konsumentów.
„Nowe” prawo odstąpienia od umowy
W przypadku umów zawieranych na odległość, z uwagi na specyfikę dokonywanej czynności sprzedaży, ustawodawca wprowadził prawo odstąpienia o umowy. Pozwala ono konsumentom na „unicestwienie” zawartej umowy sprzedaży w określonym terminie. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w ustawie. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
- przy wykorzystaniu wzoru formularza odstąpienia od umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta,
- przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi na trwałym nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego drogą elektroniczną.
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Jeśli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
Jakich postanowień nie może zawierać regulamin?
Przede wszystkim regulamin sklepu internetowego nie może zawierać postanowień, na mocy których konsument zawierając umowę na odległość z danym przedsiębiorca zrzekałby się praw przyznanych mu przez ustawę, np. prawa odstąpienia od umowy. Ponadto regulamin sklepu nie może wskazywać krótszego terminu na odstąpienie od umowy, aniżeli wynika to z przepisów ustawy o prawach konsumenta. Jeżeli po 25 grudnia w regulaminie sklepu będzie widniało postanowienie, że konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy w terminie 10 dni, to postanowienie to będzie z mocy prawa nieważne, a więc nie będzie ono wiązało stron umowy sprzedaży. Wówczas w miejsce nieważnych postanowień regulaminu zastosowanie znajdą przepisy ustawy kreujące 14dniowy termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu. Jak wynika z normy art. 7 ustawy o prawach konsumenta, konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie, zaś postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy. Aktualny pozostaje także zakaz uzależnienia prawa odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość od zapłaty określonej sumy pieniężnej tytułem odstępnego.
Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż internetową nie może w regulaminie wskazywać innego zdarzenia początkowego dla rozpoczęcia biegu terminu do odstąpienia od umowy, niż wynikający z ustawy. Tym samym nieważne będzie postanowienie regulaminu, w którym sklep jako rozpoczęcie biegu terminu do odstąpienia od umowy sprzedaży rzeczy, na przykład płyty CD, wskazuje chwilę zawarcia umowy, a nie chwilę objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik. Niezgodne z prawem będzie także postanowienie, w świetle którego oświadczenie o odstąpieniu od umowy będzie skuteczne tylko wtedy, gdy dojdzie do adresata (przedsiębiorcy) przed upływem 14dniowego terminu. Przedsiębiorca nie może także uchylać się od obowiązku poniesienia kosztów dostarczenia rzeczy. Należy jednak pamiętać, że jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
Podstawa prawna:
Art. 7, art. 27, art. 28, art. 30, art. 32, art. 33 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827)