Spis treści
Wyjaśnijmy już na wstępie, że prawo do reklamacji nie wiąże się wyłącznie z gwarancją. Konsument ma prawo zgłosić wadliwość zakupionego towaru także na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego czy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Tak naprawdę to od klienta zależy czy zechce on skorzystać z wystawionej gwarancji.
Gwarancja
Gwarancja jest najczęściej wykorzystywanym środkiem, gdy zakupiony produkt okazuje się być wadliwy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Pamiętaj przy tym, że jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Rękojmia
Z kolei rękojmia pojawi się przede wszystkim wtedy, gdy dokumentu gwarancyjnego nie posiadamy, a chcemy zareklamować wadliwy towar. Kodeks cywilny wskazuje, że jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. Pamiętaj jednak, że na zastosowanie rękojmi masz ściśle oznaczony czas – kupujący traci bowiem powyższe uprawnienia, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć.
Niefrasobliwy sprzedawca i uprawnienia konsumenta
Niezależnie od tego w jaki sposób zareklamujesz towar, czy za pomocą rękojmi czy też gwarancji, pamiętaj że sprzedawca nie może w nieskończoność przetrzymywać i naprawiać wadliwego produktu. W przypadku gwarancji, termin na dokonanie naprawy jest ściśle oznaczony w tym dokumencie, z reguły wynosi 14 lub 21 dni. Warto wspomnieć też o obowiązku ustosunkowania się do składanej reklamacji przez sprzedawcę – ma on na to 14 dni od chwili złożenia reklamacji. W tym czasie konsument musi otrzymać informację, czy reklamacja została uwzględniona, a jeśli nie to z jakiej przyczyny.
Jeśli sprzedawca ociąga się z naprawą, a produkt reklamowaliśmy na podstawie rękojmi (czyli przepisów z Kodeksu cywilnego), możemy wówczas żądać obniżenia ceny, w takim stosunku, w jakim kupiona przez nas rzecz straciła na wartości albo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy. Decyzję w tym zakresie podejmuje oczywiście konsument. Kiedy możemy skorzystać z takiego uprawnienia? Wtedy, gdy sprzedawcy minie już czas na naprawę – jeśli zdecyduje się on uwzględnić reklamację, musi on poinformować konsumenta o przewidywanym czasie, w którym usunie zgłaszane wady. Przykładowo, jeśli sprzedawca wyznaczy sobie na naprawę 14 dni, to 15 dnia masz prawo domagać się zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny towaru.
W przypadku gwarancji i opóźniającej się naprawy, zasada dotycząca terminów wywiązywania się sprzedawcy z obowiązku naprawy jest taka sama, jak przy rękojmi. Podstawową różnicą jest jednak zakres żądań, które może wystosować niezadowolony konsument. Jeżeli bowiem sprzedawca opóźnia się z realizacją zgłoszenia reklamacyjnego, a towar utracił w przeważającym stopniu lub całkowicie dla nas znaczenie, masz wówczas prawo nie przyjąć oferowanego świadczenia, a co więcej zażądać naprawienia szkody za niewykonanie zobowiązania.
Żądania konsumenta wiążące się z nieterminową naprawą wadliwego towaru, niezależnie czy to na podstawie gwarancji czy rękojmi, powinny być zgłoszone sprzedawcy na piśmie. Jeśli jednak nie zechce on uwzględnić stanowiska swojego klienta, zgłoś sprawę do federacji konsumentów lub rzecznikowi praw konsumentów. Adresy tych instytucji znajdziesz w Internecie.